Vraag tot organisat...
 
Meldingen
Alles wissen

Vraag tot organisatie van een workshop

11 Berichten
5 Gebruikers
3 Vind-ik-leuks
1,914 Bekeken
Bjorn
(@bjorn)
Berichten: 26
Eminent Member
Topic starter
 

Hallo iedereen.

 

Ik kreeg al verschillende keer de vraag of er workshops beschikbaar zijn rond het houden van bijen in holle boomstammen + het maken ervan.

Ziet iemand hier het zitten om dergelijke workshop / uitstap te organiseren?

 

Ik kreeg ook al een gelijkaardige vraag rond korfimkeren.  

 

@Luc: Mocht hier weinig of geen respons op komen binnen redelijke termijn, dan mag je gerust de post verwijderen.

Woonplaats: WAREGEM
Bijenstanden: (WVL)Waregem, Anzegem
Bijenstanden: (OVL) Zulte, Olsene, Kruisem

 
Geplaatst : 05/07/2020 12:05 am
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 

Ik denk dat dat mogelijk moet zijn, om zoiets dit jaar nog te organiseren. David van Delm heeft me ook gecontacteerd om samen workshops te organiseren. We dienen eens te bekijken wat de mogelijkheden zijn om eendaagse workshops te organiseren binnen de Werkgroep Natuurlijk Imkeren. 

Korfvlechten en boomstammen uithollen kan best doorgaan in de periode dat er verder weinig ander bijen-werk is. Ik denk hierbij aan oktober en november. Andere praktijk-workshops best al wat vroeger...

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 05/07/2020 9:55 am
Bjorn
(@bjorn)
Berichten: 26
Eminent Member
Topic starter
 

@lucpintens 

Dat is goed nieuws!  Nu maar hopen dat ik me vrij kan maken als het zover is!

Als er iets concreets uit de bus komt, laat het weten.  Ik geef dan de info dan door aan de cursisten van landwijzer.

Woonplaats: WAREGEM
Bijenstanden: (WVL)Waregem, Anzegem
Bijenstanden: (OVL) Zulte, Olsene, Kruisem

 
Geplaatst : 05/07/2020 6:21 pm
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 

Niet te snel Bjorn. zover zijn we nog niet. Er komt wel wat bij kijken. Bijvoorbeeld alleen op praktisch vlak, wat materiaal betreft. Want het is toch het beste als we er ineens voor zorgen dat deelnemers een uitgeholde boomstam mee naar huis kunnen nemen, of het begin van een korf en voldoende stro om de korf thuis af te werken.

Dan hebben we dus goed roggestro nodig, en veeel vlechtband. Vlechtnaalden ook, en die kan je nergens kopen. Iemand zal daarvoor dienen te zorgen. Ook voor evenveel stukken dikke stam als er deelnemers zijn, en al het andere materiaal dat daarvoor nodig is...

Dus als er iemand is die wil meewerken aan de concrete uitwerking hiervan: zeeer welkom !

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 05/07/2020 8:16 pm
Bjorn reageerde
Bjorn
(@bjorn)
Berichten: 26
Eminent Member
Topic starter
 

Wat Korf-vlechten betreft:

Ik had ooit contact met de dame die deze website host : https://www.vlechtatelier.be/

Ze gaf me toen te kennen iets te willen organiseren vanaf 4 deelnemers, volgens de site kan ze ook in het nodige materiaal voorzien.  Ik vermoed wel dat de kosten oplopen want als ik het goed begrijp start het aan 50 EURO per deelnemer (materiaal niet inbegrepen). 

 

Ik stuurde haar gegevens (net voor de covid uitbraak) door aan enkele bijenclubs in de hoop dat die iets zouden organiseren, wat door de gekende omstandigheden nog niet gebeurd is.

 

Maar dan sta je er wel met de kennis om een korf te maken zonder de kennis van het korf-imkeren... 

Woonplaats: WAREGEM
Bijenstanden: (WVL)Waregem, Anzegem
Bijenstanden: (OVL) Zulte, Olsene, Kruisem

 
Geplaatst : 08/07/2020 12:03 pm
Joris De Kerpel reageerde
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
 
De kennis van het imkerkorven beperkt zich volgens mij tot het zoveel mogelijk met rust laten van de bijen. Voor mij persoonlijk lijkt het me voor de bij heel goed, én voor de imker draait het denk ik meer om het esthetische en traditionele apsect er van. 

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 09/07/2020 11:29 am
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 
Geplaatst door: @bjorn

Maar dan sta je er wel met de kennis om een korf te maken zonder de kennis van het korf-imkeren... 

Dat klopt. Ik kan ook korven vlechten en heb er al een workshop in gegeven, maar dan begint het nog maar pas. Daarom, het is wel mogelijk om zoiets om te beginnen eenmalig te organiseren en als los staande modules. Zo kunnen we bijvoorbeeld voor de module korfimkeren iemand uitnodigen die momenteel met korven imkert. Tijdens de laatste netwerkdag was er een spreker die daarover kwam vertellen vanuit zijn praktijk-ervaring. 

@joris-de-kerpel
Ik denk dat jouw reactie hierboven niet volledig is. Klopt dat?

edit: Ha nee, nu zie ik het. Ik dien naar rechts te scrollen...
Wel niet zo handig. Hoe komt dat? Is het mogelijk om dat in eerder gewone tekstvorm te zetten?

 

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 09/07/2020 1:11 pm
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
 

@lucpintens

Geen idee, Luc. Ik kriig het ook niet goed gezet. 

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 09/07/2020 4:51 pm
Bjorn
(@bjorn)
Berichten: 26
Eminent Member
Topic starter
 

Beste imkers, ik botste op deze online 'tutorial'.  Ik heb geen ervaring met deze service, misschien iemand van jullie wel?

https://www.eventbrite.com/e/log-hives-a-tutorial-for-design-construction-tickets-113403685476

 

Het is een (engelstalige) cursus om een holle boomstam te ontwerpen en bouwen met de bedoeling er bijen in te huisvesten.

Ik heb op dat ogenblik helaas andere verplichtingen dus kan de cursus (die trouwens betalend is) niet bijwonen.

Woonplaats: WAREGEM
Bijenstanden: (WVL)Waregem, Anzegem
Bijenstanden: (OVL) Zulte, Olsene, Kruisem

 
Geplaatst : 14/07/2020 12:28 am
(@karin)
Berichten: 45
Trusted Member
 

Zo een zelf gevlochten korf zou je ook als kiebs kunnen gebruiken 

Ik woon en heb bijen in Heusden-Zolder

 
Geplaatst : 17/07/2020 9:06 am
Peter Cauwenberghs
(@peter-cauwenberghs)
Berichten: 5
Active Member
Deel: