Meldingen
Alles wissen

Beginnen met spaarkast en 2 BK

4 Berichten
3 Gebruikers
1 Vind-ik-leuks
1,503 Bekeken
(@maurits)
Berichten: 3
New Member
Topic starter
 

Hallo,

 

Wil van intensief overstappen op extensief imkeren. Eerst met spaarkast en wellicht later met toplatten/Dadant/TBH...

 

Kan ik dat beginnen met 2 BK dus verder zonder HK met moerrooster zodat alle honing aan de bijen blijft en ik niets oogst? Heb nu een voorzwerm ingegoten in een BK. Over een week of drie een tweede BK; erop of eronder?

 

Verder natuurlijk darren niet uitsnijden, zo weinig mogelijk inspecties, enz. richting BD/Natuurlijk imkeren.

 

Dank voor jullie advies.

 

 
Geplaatst : 25/05/2022 1:55 pm
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
 

Hoi Maurits,

 

zelf ben ik grote fan van Warré kasten maar heb ondertussen ervaringen met natuurbouw in andere kasten die ook prima werken. 

Twee spaarkast-broedkamers is al wel een grote ruimte, maar ik ken natuurlijk de grootte van het volk niet. Persoonlijk kies is voor kleinere ruimtes die ik kan aanpassen naar de behoefte van het volk.

 

Wat voor mij goed werkt momenteel is de spaarkast die ik omgebouwd heb naar een einraumbeute. Ik heb in de honingzolder de bleddens weggehaald en onder de broedbak geplaatst zodat de broedkamer en honingkamer 1 ruimte worden. Het vlieggat heb ik dan verplaatst naar de zijkant zodat alles in warmbouw staat en ik met een sluitplank de ruimte kan vergroten. Warmbouw heeft als voordeel (vind ik) dat het broednest in principe ongestoord blijft. En natuurlijk kies ik ook voor natuurbouw.

Een 2de broedkamer er bovenop te zetten lijkt me nogal heftig voor de bijen om hiermee aan de slag te gaan. Of er moet een enorme dracht aankomen bij jou. Ik denk dat je best de eerste broedkamer helemaal laat uitbouwen. Binnen een kleine maand zal de bouwdrift al afnemen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 25/05/2022 3:42 pm
Maurits reageerde
(@maurits)
Berichten: 3
New Member
Topic starter
 

@joris-de-kerpel Dank Joris. Is me helemaal duidelijk!

 
Geplaatst : 27/05/2022 3:09 pm
(@gabrielheinrich)
Berichten: 1
New Member
 

Het lijkt erop dat u vragen hebt over de omschakeling van intensieve naar extensieve bijenteelt en enkele details over het proces. Wat betreft uw plan om 2 BK's en walnoten netten te gebruiken, dit zou een goede start kunnen zijn om over te schakelen op extensieve bijenteelt als u ervaring heeft met dergelijke systemen. Met het bestaande gaas blijft de honing bij de bijen en haalt u die niet op.

Wat de plaatsing van de tweede BK betreft, kunt u deze boven of onder de eerste plaatsen, afhankelijk van uw behoeften en de beperkte ruimte.

Tot slot ben ik het eens met wat je zei over het houden van darren en het beperken van het aantal controles in de bijenteelt. Als u wilt overschakelen op een meer natuurlijke stijl van bijenteelt, kunnen deze praktijken u helpen dit doel te bereiken.

 
Geplaatst : 23/03/2023 1:16 pm
Deel: