Meldingen
Alles wissen

Einraumbeute

23 Berichten
6 Gebruikers
11 Vind-ik-leuks
4,105 Bekeken
(@karin)
Berichten: 45
Trusted Member
Topic starter
 

Ik heb 2 einraumbeute kasten gemaakt en wacht op mijn volgende zwerm om er in te zetten. Maar ik had graag eens bij iemand gaan kijken die imkert volgens deze methode en daar wat praktische  informatie over gehad.  Is er iemand die mij hier mee kan helpen.  Alvast bedankt Karin 

Ik woon en heb bijen in Heusden-Zolder

 
Geplaatst : 06/06/2020 7:43 pm
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 
Geplaatst door: @karin

Is er iemand die mij hier mee kan helpen.

Ik heb soortgelijke kasten, met onverdeelde bijen-nestplaats, maar bij mij geraken ze maar niet bevolkt. Ze staan ook te wachten op een zwerm... Momenteel kan ik je dus niet helpen.

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 08/06/2020 10:01 am
(@karin)
Berichten: 45
Trusted Member
Topic starter
 

Nu nog maar hopen op wat zwermen ?

Ik woon en heb bijen in Heusden-Zolder

 
Geplaatst : 08/06/2020 11:47 am
LucPintens reageerde
(@lode)
Berichten: 45
Lid Admin
 

Karin,
Een vriend wijst er me op dat de Einraumbeute regelmatig gebruikt wordt door bio-dynamische imkers. Eén van de trekkers daarvan in Vlaanderen is Lutgart Teeuwen. Misschien kan je ook eens bij haar polsen naar imkers met ervaring:
lutgartteuwen@hotmail.com

Bijen in Arc-Wattripont & Ronse

 
Geplaatst : 09/06/2020 10:53 pm
Bjorn en LucPintens reageerden
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 

Ik heb net dit gevonden: een bouwplan met volledige uitleg om zelf deze 'einraumbeute' te maken. (Behalve de ramen.) Er staat een link bij waar je ze kan kopen. 
Dit bouwplan is wel in het Duits, maar voor een vastberaden handige imker is dat geen probleem hee...

Succes !

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 24/06/2020 11:42 pm
(@karin)
Berichten: 45
Trusted Member
Topic starter
 

Ik heb het volledige bouwplan met alle maten via mellifera en een vriend schrijnwerker heeft mij er 2 gemaakt. Ook de ramen staan er bij. Maar mij gaat het meer om de praktische kant. Ik heb 2x een mail gestuurd naar lutgard Teeuwen maar ze reageert niet. Ik heb ook nog foto's indien je wil. Ik kan je de bouwtekening doorgeven als je ze niet vindt maar ze is te groot voor deze manier van doorsturen

Ik woon en heb bijen in Heusden-Zolder

 
Geplaatst : 25/06/2020 8:19 am
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 

Ja, het gaat jou vooral om de praktische kant hee. Dat besef en begrijp ik. 

Probeer anders eens bij de Nederlandse BD-imkers? Zie deze pagina...

Als het mogelijk is, kan je me dat dan allemaal eens doorsturen via email? (Bouwtekening en foto's)
Zou dat gaan?
Mijn email adres is info BIJ hapicultuur PUNT be

Alvast hartelijk bedankt, en veel succes met het vinden van de informatie die je nodig hebt. Als er vanuit Nederland ook geen reactie komt, stel dan je praktische informatie vragen hier. Misschien kan ik je toch helpen vanuit algemene werkwijze?

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 25/06/2020 11:32 am
(@lode)
Berichten: 45
Lid Admin
 

@lucpintens
Luc, als je de bouwplannen toegestuurd krijgt krijg ik die ook graag. Of post je die op het forum?

Bijen in Arc-Wattripont & Ronse

 
Geplaatst : 25/06/2020 11:54 am
LucPintens reageerde
(@karin)
Berichten: 45
Trusted Member
Topic starter
 

Het is toch infobijhapicultuur.be 

Ik krijg altijd onbestelbaar

Ik woon en heb bijen in Heusden-Zolder

 
Geplaatst : 25/06/2020 11:56 am
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 

@lode Ik zal proberen een manier te vinden om ze hier te posten...

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 25/06/2020 11:57 am
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 

@karin Dat is een manier om een email adres online te zetten zonder dat spam bots er iets mee kunnen doen.

De BIJ is een vertaling in het nederlands van @ en de PUNT is .

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 25/06/2020 12:00 pm
(@bob-van-loon)
Berichten: 1
New Member
 

Hoi, ik heb me juist aangemeld om meer te leren op dit forum. Ongetwijfeld bij jullie al gekend, maar omdat ik zie dat er vraag is naar plannen, is volgende link interessant voor jullie?

https://horizontalhive.com/how-to-build/hive-frame-swarm-trap.shtml

groetjes

bob

 

 
Geplaatst : 11/07/2020 9:47 am
LucPintens reageerde
Henk van Ommeren
(@henk-van-ommeren)
Berichten: 20
Eminent Member
 

De mellifera einraumbeute is geschikt voor 21 ramen plus een opsluitblok.

Hierbij een link naar de bouwtekeningen:

https://www.dropbox.com/sh/9g9wagq83cizj2z/AACtyA1vm0P4zaB4GHpd0-0la?dl=0

Twee opmerkingen:

  1. Mellifera heeft in 2019 het inspectie luik aan de achterzijde aangepast omdat er problemen waren met naarbinnen lopend regenwater.
  2. Het raampje heeft in deze tekening een smalle onder lat, ik heb de voorkeur voor een normale breedte omdat er naar mijn mening dan minder snel aan de onderzijde van het raam gebouwd wordt.

In nederland kennen we ook nog een 13 raams natuurbouw kast, 13 ramen plus een opsluitblok.

 

Woonplaats: Renswoude, Bijen in Ederveen.

 
Geplaatst : 28/07/2020 2:46 pm
LucPintens reageerde
(@lode)
Berichten: 45
Lid Admin
 

@henk-van-ommeren
Bedankt voor de tekeningen beste Henk en warm welkom op het forum. Ik opende de Warré tekening zonder moeite maar dat lukte niet voor de einraumbeute... Ik vermoed een PDF doc maar kreeg het niet geopend. Zal wel aan mij liggen... Kan je het eventueel als doc toevoegen aan een bericht of is het daarvoor een te zwaar bestand?

Bijen in Arc-Wattripont & Ronse

 
Geplaatst : 28/07/2020 9:54 pm
LucPintens reageerde
Henk van Ommeren
(@henk-van-ommeren)
Berichten: 20
Eminent Member
 

Beste Lode,

De .RAR-file is een ingepakt pakketje PDF bestanden, na downloaden met de rechtermuisknop op het bestand klikken en vervolgens "bestanden uitpakken" selecteren.

 

De hierboven genoemde 13 raams natuurbouwkast is door BD-imker Wim van Grasstek ontwikkeld van uit de Einraumbeute.

Woonplaats: Renswoude, Bijen in Ederveen.

 
Geplaatst : 28/07/2020 10:20 pm
LucPintens reageerde
Pagina 1 / 2
Deel: