Meldingen
Alles wissen

Flow Hive

13 Berichten
5 Gebruikers
3 Vind-ik-leuks
2,775 Bekeken
(@dirk-thienpont)
Berichten: 12
Active Member
Topic starter
 

Heeft iemand ervaring met een Flow Hive kast  ?

 
Geplaatst : 07/05/2020 11:20 pm
(@dirk-thienpont)
Berichten: 12
Active Member
Topic starter
 

Hier een foto van mijn kasten

 
Geplaatst : 07/05/2020 11:42 pm
(@dirk-thienpont)
Berichten: 12
Active Member
Topic starter
 

zit wat te klungelen met die foto's in te voegen

vorige is natuurlijk die Schiffer Tree

deze iseen foto van mijn Flow Hive kasten

 
Geplaatst : 07/05/2020 11:56 pm
Bjorn
(@bjorn)
Berichten: 26
Eminent Member
 

Dirk, het enige wat ik van de Flow Hive afweet is dat je best met een koninginnenrooster werkt tussen de twee delen van de kast.  Omdat bij het opendraaien van de plastic honingraatstructuur anders je broed ook kapotgetrokken wordt.

Voor ik met bijen begon keek ik ook vol ver- en bewondering naar deze kast en stond 2 keer op het punt er een aan te schaffen.

Uiteindelijk niet gedaan en na 2 jaar imkeren poog ik met verschillende kasten te werken om te zien waar de bij het hier best in doet.

Leuk, maar niet simpel om met veel verschillende raammaten en kast-soorten te zitten. 

 

Woonplaats: WAREGEM
Bijenstanden: (WVL)Waregem, Anzegem
Bijenstanden: (OVL) Zulte, Olsene, Kruisem

 
Geplaatst : 10/05/2020 12:43 am
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 

Dag Dirk. De flow hive is verkocht en aangeprezen als een bijvriendelijke kast, zogezegd omdat de bijen niet gestoord moeten worden om de honing te oogsten. Dat klinkt logisch maar het klopt niet. De bijen vullen de cellen, verzegelen de boel en dan loopt de honing ineens weg. Ze moeten dan de cellen opnieuw openen om ze terug te kunnen vullen, en zo voort. Dat lijkt voor hen op geen enkele manier op een situatie die ze in de natuur zouden kunnen ervaren. Ze zullen die cellen van de flow hive ook enkel in gebruik nemen als ze niet anders kunnen...

Ik heb dit gesprek verplaatst naar "Andere methoden" omdat het niet thuishoort in "Korfimkeren"

Natuurlijke imkers die honing willen oogsten, zullen met plezier in contact gaan met hun bijen en met een gevoel van dankbaarheid doen wat nodig is om een deel van de honing af te nemen...

Ik laat dit onderwerp staan om jou en eventuele andere gebruikers van de flow hive de kans te geven om te reageren. Misschien zijn er dingen die ik niet zie, misschien worden er argumenten aangeboden die me van mening kunnen doen veranderen. Doe jullie best zou ik zeggen...

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 10/05/2020 11:44 am
(@dirk-thienpont)
Berichten: 12
Active Member
Topic starter
 

Bedankt Luc voor jou reactie en sorry dat mijn bericht in het verkeerde onderwerp zat. Zo'n forum is ook voor mij iets nieuws waar ik mijn weg wil in vinden. 

ik hoor je kritiek op deze kast, maar voor mij heeft ze zeker één positief punt: ze heeft mij kunnen overtuigen om te beginnen bijen houden: als ik zag dat mijn zoon zijn kast nooit open deed en toch wat honing kon aftappen voor eigen gebruik, dat trok mij aan. Mijn bijen dienen vooral om mijn tuin te bevruchten (sindsdien veel meer fruit en bessen) en om naar te kijken.

natuurlijk zit je na een tijd met vragen en de ontwikkelaars van deze kast zijn Australiërs en dat is allemaal in het Engels (niet mijn sterkste kant). zoek dus Nederlandstalige gebruikers met hun ervaring over hoe deze kast het hier in ons klimaat doet en wat je eventueel moet aanpassen.

Tegelijkertijd is ook mijn interesse gewekt en wil ik meer weten hoe op een natuurlijke wijze bijen houden, vandaar mijn interesse in jullie organisatie.

 

 

 

 
Geplaatst : 11/05/2020 11:33 pm
LucPintens reageerde
(@dirk-thienpont)
Berichten: 12
Active Member
Topic starter
 

@bjorn

die koninginnenrooster zit er d'office bij en heb ik ook gebruikt.

verder ben ik met dezelfde zoektocht bezig als jij: waar voelt de bij hier zich het best

dus hopelijk kunnen we veel uitwisselen 

 
Geplaatst : 11/05/2020 11:41 pm
Bjorn
(@bjorn)
Berichten: 26
Eminent Member
 

@dirk-thienpont

Ik moet Luc eigenlijk bijtreden wanneer hij zegt dat de flow hive niet binnen het natuurlijk imkeren past.  Het is ook de reden dat ik er geen heb aangeschaft.  Ik begrijp zeer zeker hoe de kast aanlokkelijk lijkt vooral dan voor beginnende imkers die het leven van de bij nog niet kennen en de eenvoud van het tapkraantje spreekt echt aan.  Dat het de bijen niet stoort is inderdaad maar schijn...

Thans ben ik aan een experiment begonnen om bijen in een eigen gemaakte zeshoekige kast te plaatsen.  Ze kent een binnenvolume van om en bij de 40l.  Ik heb er een romp simplex bovenop geplaatst die reeds bevolkt was en ben zeer tevreden om vast te stellen dat de bijen goed aan het bouwen zijn in de kast!  Daarbovenop ligt een isolatiekussen (voorlopig schaafsel van hout, maar misschien wordt dit houtwol).

Mocht ik een kast moeten kopen voor mijn bijen dan zou ik zeker de schiffer tree overwegen.

Woonplaats: WAREGEM
Bijenstanden: (WVL)Waregem, Anzegem
Bijenstanden: (OVL) Zulte, Olsene, Kruisem

 
Geplaatst : 15/05/2020 11:06 pm
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 

@dirk-thienpont
Ja ik kan echt wel begrijpen hoe je zo met imkeren begonnen bent. Je begint gewoon ergens en dan vind je er stilaan je eigen weg in. Zo ging het bij mij ook...

Omdat we het gesprek over alles wat met bijen te maken heeft niet uit de weg gaan, mag dit onderwerp toch gewoon blijven. De uitwisseling hierrond is wel interessant, en we laten het gewoon verder rollen...

Ik denk dat het met de flow hive nodig is om het koninginnerooster ALTIJD te gebruiken. Misschien is de kans klein dat de koningin erin zou gaan leggen, maar je kan dat best vermijden volgens mij...

Veel succes met je verdere avontuur in het natuurlijke imkeren ! ? 

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 16/05/2020 4:09 pm
Bjorn
(@bjorn)
Berichten: 26
Eminent Member
 
Geplaatst door: @lucpintens

Ik denk dat het met de flow hive nodig is om het koninginnerooster ALTIJD te gebruiken. Misschien is de kans klein dat de koningin erin zou gaan leggen, maar je kan dat best vermijden volgens mij...

Hier het bewijs dat je de rooster best gebruikt op YouTube gevonden, de koningin heeft zijn plastieken flow-hive ramen belegd! https://www.youtube.com/watch?v=-EDiFw6gxEc

 

Woonplaats: WAREGEM
Bijenstanden: (WVL)Waregem, Anzegem
Bijenstanden: (OVL) Zulte, Olsene, Kruisem

 
Geplaatst : 07/06/2020 10:11 pm
LucPintens reageerde
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 

Inderdaad. Je wil dat niet voorhebben, dat je honing oogst en dat er broed bijzit. (Ik wil er even bij vermelden dat je van het voedselagentschap geen honing mag oogsten van raten of ramen waar broed inzit. Wél waar broed in gezeten heeft, maar dan moet het er bij de oogst helemaal uit zijn natuurlijk...)

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 08/06/2020 10:18 am
(@lode)
Berichten: 45
Lid Admin
 

Heb deze uitwisselingen ook met veel interesse gelezen. Flowhive blijkt een mooi voorbeeld van hoe verschillend je naar dingen kunt kijken. Toen ik dit kasttype leerde kennen leek het mij de kast die het meest verwijderd is van "natuurlijk" imkeren. Alleen al de idee van plastiek raten... Maar als ik lees wat Dirk schrijft dan kan je ook denken dat je met deze kasten de bijen minder hindert door het openen van de kast te beperken. We proberen als mens te weten te komen wat er best is voor de bijen en hoe bijen denken... Ze hebben miljoenen jaren alhier in bomen geleefd, zelf hun raten gebouwd en alles autonoom geregeld. Hoewel ik kan begrijpen hoe Dirk tot gebruik van Flow Hives komt denk ik niet dat het de bijen uitnodigt om helemaal hun natuur te kunnen beleven. De Schiffer tree is een geheel ander verhaal maar voelt voor mij dan weer zo "ingewikkeld". Hoewel bijen die wellicht wel als een holle luxe boom kunnen ervaren. Maar de Flow Hive is niet mijn ding...

Bijen in Arc-Wattripont & Ronse

 
Geplaatst : 06/07/2020 11:40 am
LucPintens reageerde
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
 

Ik vind de Flow Hive helemaal niets. Het doel van deze kast zet honing centraal, en niet het wezen van de bij. Voor mij persoonlijk gaat het frontaal tegen mijn idee over imkeren in.

Maar goed, ieder zijn ding. 

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 06/07/2020 8:44 pm
Deel: