Meldingen
Alles wissen

11 raams Einraumbeute, a.k.a. “BD Ombouw kast”

4 Berichten
2 Gebruikers
2 Vind-ik-leuks
2,332 Bekeken
Henk van Ommeren
(@henk-van-ommeren)
Berichten: 20
Eminent Member
Topic starter
 

De BD-imker vereniging heeft voor imkers die willen overstappen naar natuurbouw met het zogenaamde hoograam/ERB-formaat een ombouwset om bestaande kasten om te bouwen. http://www.bdimkers.nl/page/nl/Ombouwen

Dit raam formaat spreekt me wel aan, maar ik heb geen kasten voor ombouw beschikbaar.Daarom heb ik een bouwplan voor een dergelijke kast gemaakt.

Zie: 11R-ERB.jpg

Ik ben uitgegaan van de mellifera einraumbeute, en heb de lengtemaat inwendig gelijk gemaakt aan die van de spaarkast n.l. 385mm.

Net zoals bij de einraumbeute is er 70mm ruimte onder de ramen en een inspectie luik aan de achterzijde. De zijwanden laat ik aan voor- en achterzijde uitsteken zodat er een standaard spaarkast-(honing)kamer op past.

Vlieggaten heb ik links geplaatst dan krijg je een zelfde soort warmbouw als bij de einraumbeute. Je kunt met een opsluitraam werken, bij het plaatsen van het 11e raam wordt deze dan weggelaten. Bij raat vernieuwing wordt rechts een raam met oude raat weggenomen en links een leeg raam bijplaatst.

Het idee van 2 vlieggaten boven elkaar heb ik overgenomen van de “Nederlandse Natuurbouw kast” van Wim van Grasstek. Mellifera heeft vlieggaten van Ø50mm diameter, Grasstek Ø30mm. Ik vind het beide forse gaten mijn voorlopige keuze is Ø60 met daarin een kern van Ø40

Zie: Vlieggaten.jpg

Bovenop heb ik een isolatiebak gezet, zoals bij de Warre-kast maar ik wil hem vullen met hooi, houtwol of houtkrullen. Het dubbele dak komt ook van Warre, maar hier is aan de bovenzijde een open sleuf, afgeschermd met fijn gaas tegen ongedierte.

Onder de isolatiebak ligt een raam met vliegengaas of open doek dat door de bijen  wordt afgedicht met propolis voor optimale klimaatregeling.

Onderin is een gaasbodem met schuif gepland, daarmee kan ik de iets doen met roofmijten in de trend van ‘Geert Steeland’.

 

Woonplaats: Renswoude, Bijen in Ederveen.

 
Geplaatst : 02/01/2021 11:48 pm
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
 

knap!

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 05/01/2021 1:43 pm
Henk van Ommeren
(@henk-van-ommeren)
Berichten: 20
Eminent Member
Topic starter
 

Het is lang stil geweest, maar ik heb niet helemaal stil gezeten.

Het ontwerp is hier en daar aangepast. De gaas-bodem is vervangen door een dichte bodem van 50mm Red Cedar, een holte in een boom heeft ook geen gaas-bodem. Daar naast zijn de vliegopeningen vervangen door 2 gaten van 45mm doorsnede met een 'vliegschijf' er voor. De wanden zijn van 30mm Red Cedar. De buitenzijde wordt in 'gekookte lijnolie' gezet.

De bijlage is verwijderd
Dit bericht is gewijzigd 2 jaar geleden 4 keer door Henk van Ommeren

Woonplaats: Renswoude, Bijen in Ederveen.

 
Geplaatst : 18/05/2022 5:38 pm
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
 

@henk-van-ommeren knap werk!

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 21/05/2022 7:02 pm
Deel: