Meldingen
Alles wissen

Schiffer Tree

11 Berichten
4 Gebruikers
3 Vind-ik-leuks
2,224 Bekeken
(@dirk-thienpont)
Berichten: 12
Active Member
Topic starter
 

Heeft er iemand al ervaring met de Schiffer Tree kast ? Of teksten van Thorben Schiffer in het Nederlands vertaald? Ik ken wel voldoende Duits om te verstaan wat hij schrijft, maar niet genoeg om all details te begrijpen.

 
Geplaatst : 07/05/2020 11:39 pm
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 

Dag Dirk. Met de manier waarop Dhr. Schiffer dit uitgewerkt heeft in zijn (dure) kast heb ik geen ervaring. Maar ik heb wel ervaring met een kastopstelling die er erg op lijkt en een zelfde binnenatmosfeer geeft.

Ik heb bij al mijn kasten een gesloten bodem, en bovenaan heb ik van de toplatten van de bovenste bak naar boven: propolisgaas, een stuk stevige stof van natuurlijke materialen, een bak van 10 cm hoog met een stoffen onderkant en gevuld met schaafsel, een geventileerd dak waardoor het teveel aan vocht in het schaafsel (isolatie) weg kan...

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 10/05/2020 11:22 am
(@dirk-thienpont)
Berichten: 12
Active Member
Topic starter
 

@lucpintens

werk je dan ook met boekschorpioenen die Dr Schiffer in zijn kast gebruikt ?

 
Geplaatst : 11/05/2020 11:54 pm
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 
Geplaatst door: @dirk-thienpont

werk je dan ook met boekschorpioenen

Neen, dat doe ik niet. Ik gebruik de beschreven opstelling enkel om de bijen toe te laten de binnenatmosfeer helemaal zelf te controleren...

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 16/05/2020 4:12 pm
Bjorn
(@bjorn)
Berichten: 26
Eminent Member
 

Welkom Dirk! 

Ik heb zelf ook al eens zitten kijken naar die Schiffer tree, maar besloot uiteindelijk iets zelf te gaan proberen:

https://www.youtube.com/watch?v=cUdAHUKEozE&t=3s

 

Ik spreek wel engels in het filmpje ?

Woonplaats: WAREGEM
Bijenstanden: (WVL)Waregem, Anzegem
Bijenstanden: (OVL) Zulte, Olsene, Kruisem

 
Geplaatst : 16/05/2020 5:10 pm
LucPintens reageerde
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 

Dag Bjorn,

Dat is een mooie kast. De relatief ronde vorm zal zorgen voor een betere warmtehuishouding, en het feit dat je de bijen er gewoon hun ding in zal laten doen zal hen zeker ook wel helpen. 

Het belangrijkste punt bij de Torben Schiffer Boom-kast is echter dat er een natuurlijke regeling is van het vochtgehalte in de kast doordat er bovenaan (en onderaan?) kops hout inzit. De open houtcellen daar kunnen enorm veel vocht opnemen, en langs boven weer loslaten onder het geventileerde dak. Hoe het onderaan zit weet ik niet, maar de kast is zo ontworpen omdat deze vochtregeling ook zo gebeurt in natuurlijke boomholten. 

Op welke manier heb jij dat uitgewerkt in jouw Hexagon Kast?

PS: Ik ben zo vrij geweest een kleine aanpassing te doen in je bericht hierboven. Ik heb ervoor gezorgd dat de link naar je filmpje zou openen onder een nieuwe tab. Dat is alles...

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 22/05/2020 1:08 pm
Bjorn
(@bjorn)
Berichten: 26
Eminent Member
 

Ik heb inderdaad niet gesproken over hoe ik de warmte binnen houd en het vocht buiten laat in het filmpje.
De kast die ik -samen met iemand anders nota bene, dus ik mag niet alle krediet op mij nemen - maakte is in principe open. 

De onderkant zou ik op een bak compost zetten - evenwel zonder de bedoeling daar zelf levende organismen te gaan bij voegen. Hoewel dat dus zou kunnen (ik denk aan de roofmijt).  Dus vocht zou wanneer het onderaan komt gewoon in de grond kunnen weg trekken. - Ik ben wel van plan een traliewerk te voorzien om te verhinderen dat muizen e.d. van onder in de kast kunnen komen door een tunneltje te graven.

 

De bovenkant is in principe ook open, maar dus enkel via die uitgefreesde groeven.  Die aan de binnenkant van de kast taps toe lopen in de hoop dat de bijen dit als aanzet voor raatbouw gebruiken.
In het fimpje staat daar nu een simplex broedkamer op waar reeds bijen in waren geklopt (een zwerm die wat ramen broed kregen van de eigen imker, waardoor ik de zwerm niet kon laten inlopen in deze kast).
Ik denk dat ik er voor het eerste jaar de simplex bak laat op staan om te overwinteren.  Daar ben ik nog niet echt uit.  Maar in principe - en dan komen we terug op vocht-warmte - gaat de kast de winter in zonder een bak er op maar enkel met het dak.
Het dak bestaat uit een omhulsel dat over de volledige bovenplaat ter groote van een simplex schuift om vocht van de plank te houden - wat nu omdat er een simplex op staat niet het geval is- 

De binnenkant van het dak heeft een bodem van jute waarin een laag van 8 cm houtwol werd gelegd.  Ik had de bedoeling om naar het voorbeeld van Warré daar een kier in te voorzien zodat er voldoende verluchting kon optreden.  Maar dit moet ik onvoldoende duidelijk gemaakt hebben aan mijn vriend die er slechts enkele gaten heeft in geboord.  Ik hoop dat het vocht voldoende weg kan en zich niet in de houtwol gaat opstapelen...

Ik hoop hiermee een antwoord op je vraag te hebben gegeven? - Ik moet echt leren korter te antwoorden 🙂

Woonplaats: WAREGEM
Bijenstanden: (WVL)Waregem, Anzegem
Bijenstanden: (OVL) Zulte, Olsene, Kruisem

 
Geplaatst : 22/05/2020 7:56 pm
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 
Geplaatst door: @bjorn

Ik moet echt leren korter te antwoorden ?

Nee van mij moet dat niet. Het moet niet lang zijn om duidelijk te zijn, maar er mag geen enkel woord ontbreken. 
Bedankt om het te verduidelijken. Helderheid is de sleutel tot begrip. 

Leuk om te zien hoe anderen dit uitwerken...

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 23/05/2020 1:34 am
Bjorn
(@bjorn)
Berichten: 26
Eminent Member
 

@lucpintens

Net de betrokken kast gaan controleren. 

In de simplex bak hebben ze gebouwd tot tegen de jute.

In de Hexagonkast zitten ze al zo'n 20cm diep en waren ze naarstig aan het bouwen!

Mijn enige controle zal nog zijn of ze genoeg voorraad hebben voor de winter, verder laten we ze met rust!

Woonplaats: WAREGEM
Bijenstanden: (WVL)Waregem, Anzegem
Bijenstanden: (OVL) Zulte, Olsene, Kruisem

 
Geplaatst : 27/05/2020 1:44 am
LucPintens reageerde
(@brtdrml)
Berichten: 8
Active Member
 

@bjorn

En? 

 
Geplaatst : 26/05/2021 9:12 pm
LucPintens reageerde
Bjorn
(@bjorn)
Berichten: 26
Eminent Member
 

En?....

Wel, in februari zat er nog leven in de kast, maar bij goed weer in maart was een vuistvol bijen losgekomen van de resterende voederramen en rond wat broed gepakt.  Het moet toch te koud geweest zijn voor het aantal bijen die uit de winter is gekomen...

 

Er staat echter al een dubbele mini plus bovenop het gat met een zeer klein zwermpje dat uit één van mijn kasten is gekomen op de regenachtige woensdag van 19/05 !!  Toch vreemd dat ze met dit weer toch in zwermstemming zijn gegaan en dan slechts één klein zwermpje lossen... Misschien ben ik de voorzwerm wel kwijt en gaat het om een nazwermpje...  Wie zal het zeggen...  Ik heb ze alvast niet meer bekeken sedert de 19e - behalve dan door naar het vlieggat te kijken en daar maken ze toch nog altijd gebruik van!

 

 

 

 

Woonplaats: WAREGEM
Bijenstanden: (WVL)Waregem, Anzegem
Bijenstanden: (OVL) Zulte, Olsene, Kruisem

 
Geplaatst : 29/05/2021 12:47 pm
Deel: