Meldingen
Alles wissen

Lezingen van Rudolph Steiner en de bijen.

8 Berichten
3 Gebruikers
6 Vind-ik-leuks
2,577 Bekeken
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
Topic starter
 

In bijlage het boek met de lezingen van Steiner over bijen. (Engels)

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 23/10/2020 11:10 am
LucPintens reageerde
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 

Ook hartelijk bedankt voor deze bijdrage aan het forum Joris. Ik heb het een tijd geleden gelezen en vind het een boeiend werk, deels omdat ik wel interesse heb in de diepgang en de visie van Rudolf Steiner. Ik vind echter ook dat ik er weinig in kon vinden waar ik concreet iets aan had, op het vlak van het ervaren van een dieper contact met de bijen en ook op het vlak van het imkeren in de praktijk.

Heb jij hierin andere ervaringen? Dan wil ik ze graag horen... 

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 23/10/2020 11:34 am
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
Topic starter
 

@lucpintens

Hey Luc,

 

ik heb het grote geluk gehad dat Wim Van Grasstek mijn 'leermeester' was. Moest zijn naam je niets zeggen, Wim is BD-imker in Nederland, en heeft een erg diepe connectie met de bijen. Hij heeft mijn ogen (alle 3 ?) echt wel helemaal geopend, en mij laten zien hoe jezelf helemaal open te zetten naar de bijen toe. Over communicatie, het voelen, reflecteren,.. Tijdens zijn cursus was er dus uiteraard ook de ruimte om het gesprek over die materie aan te gaan, wat echt tot ontroerend diepe gesprekken leidde. Hier in Vlaanderen vind ik dat iets minder terug, in mijn ondervinding. Natuurlijk imkeren is geen BD imkeren heb ik al een paar keer gehoord en gelezen en dat begrijp ik wel. Er staat een leuke mini docu over Wim op youtube, en hij heeft ondertussen zijn eigen kast ontwikkeld. (einraumbeute)

Steiner heeft al lang mijn interesse. Terwijl hij hier voor het grote deel van de bevolking bekend is wegens zijn school/opvoedings principe, vind ik net zijn lezingen over biodynamische landbouw en de bijen fantastische materie. Tijdens mijn opleiding imker vertrokken we steeds vanuit lezingen. 

 

Heb je "The Shamanic wat of the bee" al gelezen? Die heb ik, dus die kan ik je wel is bezorgen. Ik ben nogal bezig (geweest) met de maya's en sjamanisme in het algemeen. Maar over de link tussen Maya's en de bijen is spijtig genoeg weinig bekend. Het enige dat ik weet is dat zij de met Melipona beecheii imkerden. Dit is een angelloze bij, en er bestaan daar nog steeds conservatieprojecten voor. Ze gebruikten de raten en honing voor medicinaal gebruik. Iets zegt me dat je dit wel allemaal weet. Hier toch een klein artikel er over.

 

One characteristic medical practice of ancient Maya people was the extensive use of honey “kab” of the native stingless bee Melipona beecheii, “xunan kab.” The Maya traditional doctors “ah dzac” used the honey extensively as a fundamental part of their medicine. According to the ancient Maya, the illnesses cured with honey of Melipona were of supernatural origin.

 

This honey was used to cure “cold” and “hot” diseases, respiratory, digestive, and sensory maladies, syndromes of cultural filiation, and the group of ailments known as fevers, wounds, burns, and poisonous stings or bites. The Maya supplied certain attributes to honey, considering it a divine product of special “kinam,” force, sent by the gods, an energetic and sacred food to assist man in controlling the diverse diseases that he suffered. The cause of the diseases and the melipona honey-healing processes are described in the prescriptions and incantations, carefully preserved in anonymous Mayan manuscripts.

 

A man that was negligent, cruel, or naughty with his family or neighbors, or with defenseless people such as youngsters or elders, was prone to anger the gods and to receive their punishment in the form of a sickness. According to Mayan people, these are the main causes of diseases (Ocampo-Rosales, 2013). Mayan use honey, to cure diseases of respiratory, digestive, circulatory, and immunological systems.

Mayan use honey, to cure diseases of respiratory, digestive, circulatory, and immunological systems. It was also used as a remedy for maladies of the sensory organs, such as the skin, eyes, ears, mouth, tongue, gums, and teeth (Ocampo-Rosales, 2013). In tropical and subtropical regions characterized by a high biodiversity, another important application of honey was as a remedy against the stings and bites of scorpions, spiders, tarantulas, bugs, ants, and venomous serpents ( Barrera and Barrera-Vásquez 1983)

Medicinal uses of Melipona Bee Honey in Mayan Communities of Yucatán

In the Yucatan Peninsula, stingless bee culture dates from pre-Hispanic times. At the height of the Mayan civilization, cultivation of stingless bees reached a level of sophistication comparable to the cultivation of Apis mellifera in Europe at the same time. Honey extracted from hives was used in religious ceremonies, as food and medicine.

 

Many of the healing properties attributed to honey are the basis for some treatments of traditional medicine around the world, reaching used in the treatment of open wounds, in the treatment of ulcers and sores on the skin also the ancient Maya used Melipona beecheii honey to accelerate the healing of wounds and burns. Other traditional uses given to M. beecheii honey are reducing and curing cataracts, pterygium eye, and conjunctivitis. Today Mayan communities use M. beecheii honey for the treatment of diseases like as laryngitis, sinusitis, typhoid, bronchitis, cough and bacterial infections. Even there are reports where the use of honey has been successful against some type of cancers. This chapter compilates some actual medicinal uses of honey from Melipona beecheii in Mayan communities of Yucatan. Contrasting traditional uses with strong scientific evidence about the therapeutic uses and effects of honey.

 

 

Maar dus, bij mij zijn spiritualiteit en de bijen onlosmakelijk met elkaar verbonden. De kijk van Steiner heeft me daar veel bij geleerd, maar ook andere ceremonies hebben mij toch geholpen in de connectie die ik nu heb. 🙂 Het gesprek aangaan daarover met het merendeel van de imkers is eerder moeilijk, ongemakkelijk en doet erg veel ogen rollen. Ik hou ook niet van TE zweverig, en TE geitenwol, maar de connectie is wat het is. Ik denk dat ik voor mezelf daar een goede balans heb in gevonden. 

 

 

 

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 23/10/2020 12:41 pm
LucPintens reageerde
(@lode)
Berichten: 45
Lid Admin
 

Hoi Joris (en anderen),
Zéér bedankt voor deze bijdrage en ik ga de teksten van Steiner op onze website zetten. Al gezien dat daar een hoofdstuk Spiritualiteit is? https://www.natuurlijkimkeren.org/spiritualiteit/
Alle zinnige bijdragen kunnen we daar (zeer graag) plaatsen. En weet dat er heel wat mensen zijn die streven naar een meer subtiele relatie met bijen. Dus laat er daarover ook op het forum volop plaats zijn. Want dit gaat echt wel over de essentie 🙂

Bijen in Arc-Wattripont & Ronse

 
Geplaatst : 23/10/2020 12:53 pm
LucPintens reageerde
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
Topic starter
 

Hoi Lode,

 

uiteraard had ik het stuk over spiritualiteit al gelezen. Ik denk dat er nog weinig Nederlandstalig leesvoer betreffende natuurlijk of bd imkeren staat op wijde web. Toch bedankt voor de tip!

Ga je de Engelstalige versie van Steiner op de site plaatsen? Ik ben in de Nederlandstalige begonnen, maar vond dit niet echt een heel goede vertaling. Deels omdat het erg oud was in oude spelling en dergelijke. Er zou ook een moderne versie van bestaan in het Nederlands. Eens even kijken of ik het vind. 

 

Voila, essentie, het woord is gevallen. 

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 23/10/2020 1:45 pm
LucPintens reageerde
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
Topic starter
 

Lode, 

 

Hier is een leuke inleiding over Steiner en de bijen. Het is slechts het 3de deel van een artikel, maar het geeft wel beknopt weer wie hij is en wat hij deed met de bijen. Dit is Nederlandstalig. 

 

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 23/10/2020 2:55 pm
LucPintens reageerde
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 
Geplaatst door: @joris-de-kerpel

Heb je "The Shamanic way of the bee" al gelezen?

Jazeker heb ik dat gelezen. 2 keer ondertussen. Het maakt ook deel uit van mijn "vorming" en boeken collectie.

Ook bedankt voor het artikel over de Maya's...

Geitenwollen sokken zijn de beste sokken aller tijden, wie dat eens heeft ervaren wil niks anders meer. ? 
Trouwens, ervaren is voor mij de essentie. We weten allemaal dat over spiritualiteit praten niet eenvoudig is. Sommige ervaringen zijn nu eenmaal moeilijk te verwoorden. We kunnen wél onze ervaring, fascinatie en verwondering delen met mensen die daarvoor open staan. 

@lode , Joris en anderen: Er is inderdaad een moderne Nederlandstalige versie van "De Bijen" bij uitgeverij Christofoor. Schijnbaar momenteel uitgeput in de handel, maar het zou terug beschikbaar zijn op 2 februari 2021. Wie wil kan het reserveren via deze link. (bol punt com partnerlink)

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 24/10/2020 1:23 am
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
Topic starter
 

@kim57 

Ongelooflijke wezentjes! Hier is een link naar mijn drive. Staat heel veel info op

https://drive.google.com/folderview?id=10Pc5lDmQk9bxeiXOHwHhaxxg4CBlcNRF

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 25/06/2021 8:06 am
LucPintens reageerde
Deel: