Meldingen
Alles wissen

Voordrachten op The National Honey Show

8 Berichten
4 Gebruikers
7 Vind-ik-leuks
1,880 Bekeken
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
Topic starter
 

Als we het al een winter kunnen noemen, dan is hij aangebroken en voor mij is dat de tijd dat ik (nog meer) verdiep in de theorie over bijen.

Op youtube staan enorm veel lezingen over bijen, zowel natuurlijk als gangbare imkers, die voorgedragen zijn op The National Honey Show. Een beetje knullige naam maar wel heel interessant en beetje verslavend. 

Hier alvast een link naar de voordracht van Tom Seeley over de honingbijen in het wild.

https://youtu.be/T7CB8E7jKBc

 

 

 

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 28/12/2020 1:59 pm
Bert Harberink
(@bert-harberink)
Berichten: 8
Active Member
 

inderdaad tijd voor verdieping Joris,  Ik mag ook graag het boek van Jacqueline Freeman "Het lied van de bij " ter hand nemen. hier haal ik veel motivatie uit . groet

mijn bijen staan en vliegen in Diepenveen ( NL ) in de uiterwaarden van de IJSSEL.

 
Geplaatst : 29/12/2020 4:29 pm
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
Topic starter
 

@bert-harberink

 

Dank voor de tip! Ik wist niet van het bestaan van dat boek af! 

 

Ik heb trouwens ook een bd-opleiding gedaan. En Wim van Grasstek was daar samen met Albert Müller de docent. Onvergetelijke indruk heeft Wim nagelaten!

Zijn kast op zich spreekt me ook wel aan, maar duur in aankoop. Misschien ooit eentje zelfs knutselen.. ik denk dat ik ooit bouwplannen ben tegengekomen. 

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 30/12/2020 9:08 am
(@lode)
Berichten: 45
Lid Admin
 

@joris-de-kerpel
Jah, als je via Youtube naar Tom Seeley begint te kijken en luisteren ben je voor dagen goed. Super interessant, zonder twijfel. Maar toch één bedenking. Toen ik de man leerde kennen ben ik nogal "absoluut" al zijn conclusies gaan aanvaarden. Tot iemand me er op wees dat de studies die Seeley verricht ook in specifieke biotopen gebeuren waardoor zijn conclusies niet zo maar naar hier over te zetten zijn. Zo geeft hij bijv. cijfers aan over het aantal bijen nesten dat op een bepaalde oppervlakte voorkomt. Bedenkingen: kan iemand ooit zeker zijn dat alle nesten gevonden werden? Misschien zijn het er meer... En daarnaast: niet zeker dat zijn bevindingen uit dat specifieke bos naar elders over te zetten zijn.
Besluit voor mezelf: "Lode laat je niet meeslepen door je enthousiasme als je een "ontdekking" doet." Maar nogmaals: chapeau voor Seeley's werk en het is ook een beminnelijk man en wetenschapper die vol verwondering blijft. Oef.

Bijen in Arc-Wattripont & Ronse

 
Geplaatst : 30/12/2020 10:31 pm
Bjorn reageerde
Henk van Ommeren
(@henk-van-ommeren)
Berichten: 20
Eminent Member
 

Deze is al wat ouder, maar nog steeds interessant.

 

Bijendiner met biologisch-dynamische imker Wim van Grasstek

 

Woonplaats: Renswoude, Bijen in Ederveen.

 
Geplaatst : 31/12/2020 10:31 am
Joris De Kerpel reageerde
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
Topic starter
 

 

@lode

Ik had nu deze voordracht van T. Seeley gekozen maar dat is voor mij niet het interessantste. Zijn theorieën heb ik al langer geleden doorgenomen, en ik heb dan weer moeite met zijn (en zijn team) eindeloos onderzoeken. Dat zoeken deert me niet zo, maar wel welke praktijken daar soms komen bij kijken. Ik snap dat er research moet gedaan worden, maar als dat op de kap van de bijen zelf moet gedaan worden weet ik sommige dingen liever niet. Bijvoorbeeld het onderzoek naar 'de dorst van het bijenvolk'. Allemaal goed en wel, maar als je maanden aan een stuk elke bij dat zonder stuifmeel komt aangevlogen gaat uitpersen om te zien of er water in de honingmaag zit, dan interesseert het me liever niet of bijen water uit kastcondensatie halen ofdat ze dat in een nabij gelegen plasje halen. Zo zijn er nog enkele zaken die zijn team onderzoeken en daar soms wel het respect voor de bij verliezen. Het doel heiligt niet altijd de middelen denk ik dan. Los daar van, andere onderzoeken zijn dan weet wél de moeite. 

Er waren andere, soms wel heel technische voordrachten die me effectief kennis en inzichten bijbrachten. Ik heb de kracht van lezingen toch onderschat. Dan neem ik notities en stop ik ze in mijn eigen Bij-bel, en kijk ik vreugdevol  uit naar de lente!

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 31/12/2020 11:34 am
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
Topic starter
 

@henk-van-ommeren

Dank je Henk! 

 

Leuk om Wim nog is terug te horen! Typisch dat ie in een kerk staat ook. ?

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 31/12/2020 11:37 am
(@lode)
Berichten: 45
Lid Admin
 

@joris-de-kerpel
Ik kan moeilijk meer akkoord zijn.
Het is algemeen met onderzoek zo: alleen in volle respect voor het betrokken leven. Anders: niet!
Zo gaan we ook ons project(je) met wilde nesten aanpakken. Geen precieze locaties vrijgeven (vermijden dat snoodaards de bijen verstoren of... volkeren weghalen), geen onderzoek met apparatuur in de nestholtes doen enz .. Normaal gaan we de "melders" vragen om visueel info te verzamelen en door te geven. Maar binnenkort meer daarover.

Bijen in Arc-Wattripont & Ronse

 
Geplaatst : 05/01/2021 10:45 pm
Joris De Kerpel reageerde
Deel: