Meldingen
Alles wissen

Bijenthee

2 Berichten
1 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
2,923 Bekeken
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
Topic starter
 

Nee, niet thee van bijen maar thee VOOR de bijen ? 

Okee, hier volgt mijn recept voor de bijenthee:

Neem 3 opgehoopte theelepels elk van:
kamille (bloem), duizendblad,brandnetel,paardebloem (bloem),pepermunt
Neem 2 theelepels (idem) elk van:
salie, hyssop, thijm, anijsnetel (ook dropplant genoemd: agastache foeniculum), citroenmelisse, sint-janskruid, absint-alsem (artemisia absinthium), heermoes
Neem 1 theelepel (ook goed grote scheppen met het lepeltje nemen) valeriaan (bloem)
en een halve theelepel wijnruit.
(Allemaal gedroogde kruiden)
Ook ongeveer 10 gram van de buitenste schors van de zomereik. (die met de korte bladsteel - 2 tot 8 mm)
Dit alles doe je samen in 2 liter koud water in een kookpot.
Breng dit aan de kook. (Kruiden goed onderdompelen, af en toe even roeren.) Als het goed kookt kan je het afzetten en nog even laten staan.
Zeven.

Hiermee heb je verschillende mogelijkheden: (afhankelijk van je bedoeling en of je kan beschikken over zuivere honing die 100% zeker vrij is van vuilbroed sporen)
- Verdun de thee door er nog eens 2 liter warm water bij te doen. Per liter (verdunde) thee 1 kg geraffineerde suiker oplossen. (voor bijvoeren, stimuleert ratenbouw)
- Verdun de thee door er nog eens 2 liter warm water bij te doen. Per liter (verdunde) thee 2 kg geraffineerde suiker oplossen. (voor het inwinteren van volkjes die nog niet genoeg zelf konden verzamelen)
- Je kan ook bij de 2 liter thee nog 2 liter koud water bijdoen. Controleer of het genoeg is afgekoeld (ongeveer 40°C) om er een halve kilo honing in op te lossen. (als fytotherapie) Om de volken aan te sterken of bij te voeren doe je er anderhalve kilo honing in.

Als je suiker dient te gebruiken, voeg dan (indien mogelijk, let op opmerking over vuilbroed hierboven) minstens 10% honing erbij, en een halve theelepel zeezout (zonder toegevoegde jodium) per liter.

Laten afkoelen en in de koelkast bewaren. Maak niet te veel ineens, in de zomer wordt de bijenthee soms zuur. Met honing erin kan het snel gisten. Pas desgewenst de hoeveelheden aan.
Proef ook eens zelf van je bijenthee. Als het niet lekker is, is het waarschijnlijk te straf en dien je je hoeveelheden wat aan te passen.
Geef van de bijenthee met een halve kilo honing maandelijks een halve liter als fytotherapie, te beginnen in februari-maart. Of van de bijenthee met anderhalve kilo honing naar believen (of noodzaak) voor het inwinteren of bijvoeren.

Dit recept is samengesteld door mezelf maar op basis van alle verschillende recepten die ik online gevonden had. Als je niet direct aan bepaalde kruiden kan geraken kan je ze eventueel voorlopig weglaten en ondertussen blijven zoeken. Kamille en zout zijn dan wel het minimum dat je erin kan doen, want dit helpt de bijen bij de opname van kristalsuiker. Valeriaan bloemen dien je misschien zelf te kweken. Ook de absint, wijnruit en anijsnetel is nogal moeilijk aan te geraken. Probeer het eventueel in Nederland.
Sommige mensen voegen er ook uiensap en looksap aan toe, 5 ml elk per liter bijenthee (met de lookpers geperst, of raspen en persen) maar dat heb ik zelf nog niet geprobeerd.

Heel veel succes, en vitale bijen toegewenst...

Luc

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 07/02/2020 6:51 pm
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
Topic starter
 

Aanvulling: Hou je bijen in de gaten als je bijenthee bijvoert. Observeer nauwgezet, want dit is niet hun natuurlijke voeding. 
Soms zal je merken dat hun gedrag verandert. Zo heb ik eens gemerkt dat er ineens veel poetsgedrag was op de vliegplank, maar niet bij alle volken. Ik heb ook feedback gekregen van andere mensen die dit recept gebruiken, en eentje meldde me dat zijn bijen er "de schijterij" van kregen. Bijen-uitwerpselen aan de ingang en voor de kast... Hoe dit kwam was niet duidelijk, maar het had wel met de bijenthee te maken, want eens het bijvoeren met bijenthee gestopt was, is alles genormaliseerd.

Volg ze dus goed op...

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 22/07/2020 5:12 pm
Deel: