Meldingen
Alles wissen

Beginner

6 Berichten
3 Gebruikers
2 Vind-ik-leuks
820 Bekeken
 Ivan
(@ivan)
Berichten: 3
New Member
Topic starter
 

Hallo allemaal,

Mijn naam is Ivan en heb mij net geregistreerd op deze site. Eerder toevallig ben ik een half jaar geleden tijdens een gesprek met een imker geboeid geraakt door bijen. Enorm fascinerend hoe deze insecten samenwerken. Ondertussen ben ik 2 boeken (vanuit de bibliotheek) verder en heb veel gelezen en gezin op internetsites en you-tube. Graag zou ik beginnen met het houden van een bijenvolkje. Is dit verstandig om te beginnen met als uitgangsdeuren “al doende leert men”, of stellen jullie toch voor om eerst een cursus te volgen. Zo ja, welke?

Vele groetjes,

ivan De Smet

 
Geplaatst : 01/06/2021 7:58 pm
PeterVA reageerde
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
 

Hey Ivan! 

 

Leuk dat de bijen je te pakken hebben gekregen! Als je met bijen begint veranderd alles. Je kijk naar bloemen, bomen, het weer.. ik heb letterlijk een leven vóór en na de bijen. 

Ik zou echt je graag vertellen dat je kan starten met 'al doende leert men'. En voor een groot stuk is dat ook zo. Maar toch.. ik heb een bd-cursus gedaan vele jaren geleden, en mezelf daar bovenop nog eens heel goed ingelezen, maar de praktijk is toch vaak voor mij ook nog moeilijk. Ik ben blij dat ik het imkeren toch onderwezen heb gekregen. Zowel in theorie als praktijk. 

Hier, bij het natuurlijk imkeren, grijpt men zo weinig mogelijk in. We openen de kast zo weinig mogelijk. Maar je inzicht in het volk vind ik wel erg belangrijk. Of zoals Luc Pintens, moderator van het forum en een ademende bij-bliotheek, vaak zegt; je moet kunnen ingrijpen en handelen in het belang van het volk. En dat vergt wel kennis. Corrigeer me als ik mis ben Luc. 

Ik raad aan even mee te lopen met een imker. Én een cursus kan zeker geen kwaad. 

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 01/06/2021 8:21 pm
PeterVA reageerde
 Ivan
(@ivan)
Berichten: 3
New Member
Topic starter
 

@joris-de-kerpel bedankt voor de reactie! Welke cursus raad je me aan? Ik zie door het bos de bomen niet meer. 

 
Geplaatst : 01/06/2021 8:34 pm
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
 

@ivan

Ikzelf heb de bd-cursus gevolgd in Heverlee omdat die toen nog werd gegeven door Wim Van Grasstek en Albert Müller, 2 Nederlanders die zowat het gezicht zijn van biodynamisch imkeren in de lage landen. Voor info;

Informatie en aanmeldingen (vóór 1/02/2020): vlaamse-bd-imkers@hotmail.be
Geen e-mail ? Bel dan Dirk Cools: 0474 077 621 of  Lutgart Teuwen: 0474 603 803

 

De curus natuurlijk imkeren van Landwijzer lijkt me ook heel interessant. 

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 02/06/2021 1:40 pm
 Ivan
(@ivan)
Berichten: 3
New Member
Topic starter
 

@joris-de-kerpel ok, bedankt voor de info!

 
Geplaatst : 02/06/2021 6:26 pm
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 

Dag @ivan
Welkom op het Natuurlijk Imkeren Forum. Als je de mogelijkheid hebt om een cursus te volgen zou ik het wel doen. Die van Landwijzer of van de BD imkers natuurlijk. En er is ook een online mogelijkheid; het Apicentrische Bijenteelt Cursus-boek is een goeie start voor wie al doende wil leren en daarin toch graag wat begeleiding heeft via dit forum hier...

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 02/06/2021 9:24 pm
Deel: