Groeten uit Kersbee...
 
Meldingen
Alles wissen

Groeten uit Kersbeek

7 Berichten
3 Gebruikers
1 Vind-ik-leuks
1,003 Bekeken
(@adriaan)
Berichten: 44
Trusted Member
Topic starter
 

Hoi allen,

Ik ben al enkele malen op een bijeenkomst van de werkgroep 'natuurlijk imkeren' geweest. Mijn naam is Adriaan en ik ben sinds mijn 16e bezig met imkeren. Ik wordt dit jaar 60. Als werk heb ik van alles gedaan:  van tekenaar op de plantsoenendienst, via milieukundig bodemonderzoeker tot uiteindelijk biologisch groententeler. De bijen hebben me altijd vergezeld.

De inheemse zwarte bij heeft mijn bijzondere aandacht en toen ik als 16 jarige op de tuinbouwschool met bijen begon was de zwarte bij nog in redelijk zuivere vorm te vinden in Utrecht waar ik geboren en getogen ben. 

Naturlijk imkeren en werken met zwarte bijen zorgt ervoor dat ik enigszins in een spagaat zit.

Volledig natuurlijk imkeren zorgt gezien de voortplantingsbiologie van de honingbij voor snelle verbastering. Ik ben altijd spaarzaam geweest met Varroabestrijding en sinds vier seizoenen ben ik helemaal gestopt met bestrijden. De door sommigen voorspelde ineenstorting van mijn bijenstand is er gelukkig niet gekomen. Dit jaar hebben 27 van de 28 volken de winter goed doorstaan.

Aangezien ik niet verder wil uitbreiden verwacht ik binnenkort een aantal zwermen beschikbaar te hebben van mijn 'survivor bees'. Er zijn natuurlijk geen garanties over hoe mijn bijen het elders doen. Veel hangt af van de omgeving (dracht / Varroadruk) en je werkwijze.

Mijn bijen zijn niet raszuivere nakomelingen van de zwarte bij. Ze zijn niet bijzonder geselecteerd behalve op overleving. Er valt goed mee te werken maar het zijn geen schoothondjes.

Als je interesse hebt kan je me contacteren via het forum of via vansandwijkadriaan@gmail.com.

 

 

 
Geplaatst : 31/03/2021 8:23 am
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
 

Hoi Adriaan! 

Wat leuk om te lezen dat je zoveel volken de winter hebt doorgekregen. En dat zonder te behandelen. Dat stemt me erg hoopvol. 

Ik bestrijd de varroa dit jaar de 2keer met roofmijten en heb voorlopig goede resultaten. De bedoeling is dat ik ook hiermee afbouw. Wat bedoel je met 'spaarzaam' zijn met behandelen? Alleen als de varroa druk te hoog is?

Ik denk je fier mag zijn op je imker carriere! 

 

 

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 01/04/2021 7:29 am
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 

Dag Adriaan. Welkom op het Natuurlijk Imkeren Forum.

Dat de collega's imkers in je omgeving niet (meer) imkeren met plaatselijke zwarte bijen is niet jouw fout. Maar bijgevolg is het niet eenvoudig om zo natuurlijk mogelijk te imkeren én enige raszuiverheid te bewaren.
Heb je enig idee van het gehalte zwart dat er in je bijen momenteel nog inzit? In de praktijk valt dat soms goed mee. Ik denk dat het mogelijk is dat zwarte moeren sneller vliegen en moeilijker te "pakken" zijn voor darren van import bijen. Maar mogelijk weet jij er meer over vanuit je rijke ervaring. Laat het ons weten ajb...

Sinds enkele jaren hebben we in Vlaanderen en Nederland ook een vereniging die zich inzet voor het behoud van lokale zwarte bijen. Al zijn de methodes waarmee ze momenteel werken niet direct 100% natuurlijk te noemen, toch streven ze er naar. Bekijk hun uitgebreide website maar eens. zwartebij.org De link verwijst rechtstreeks naar hun pagina over natuurlijk imkeren.

Mogelijk heb ik wel interesse in 1 of 2 van je zwermen. Mag ik je alvast vragen op welke wijze je die aanbiedt, en of je enig idee kan geven van de prijs? In elk geval is het goed om weten dat er een aanbod is van survivor bees tegenwoordig...

 

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 01/04/2021 12:01 pm
(@adriaan)
Berichten: 44
Trusted Member
Topic starter
 

@joris-de-kerpel

Bedankt voor je lovende reactie.

Met spaarzaam behandelen bedoel ik dat ik nooit 'harde chemicalien' heb gebruikt. De producten die ik gebruikte waren thymol (in juli, na de honingoogst) en oxaalzuur (2e helft december). Ik ben dan eerst gestopt met de thymol want de bijen werden er echt niet vrolijk van. Vervolgens ben ik dan gestopt met de routinematige bestrijding op vaste tijden en deed ik een oxaalzuur behandeling in een broedloze periode (zwermtijd/winter) als ik zag dat de bijen last hadden van Varroa (deformed wing virus).

Vanaf 2017 ben ik dan helemaal gestopt. Vorig jaar ben ik wel uit nieuwsgierigheid een proefje gestart met roofmijt in compostbodems bij zes kasten. Ik zie echter geen verschil met mijn andere volken. De compostbodems blijven maar ik voeg geen roofmijten meer toe.

 

 
Geplaatst : 01/04/2021 4:32 pm
(@adriaan)
Berichten: 44
Trusted Member
Topic starter
 

@lucpintens

Het gehalte zwart wisselt: Ik heb zuivere zwarte moeren uit het teeltprogramma van zwartebij.org die op de thuisstand bevrucht zijn (F1) deze leveren raszuivere zwarte darren op. Verder zijn er F2 en Fx moeren die er echter vaak uitzien en zich gedragen als zwarte bijen. Ik laat mijn bijen onbeperkt darrenbroed aanmaken dus de kans dat een koningin paard met een zwarte dar is vrij groot. Zoals je zegt: 'In de praktijk valt dat soms goed mee.".

Of zwarte moeren sneller vliegen weet ik niet. Ik heb ook wel eens gehoord dat ze op een andere hoogte vliegen of dat ze bij koud weer toch uitvliegen maar dan niet naar een darrenverzamelplaats gaan maar zich in de buurt van de thuisstand laten aanparen. In hoeverre deze beweringen kloppen weet ik niet.

Ik verwacht mijn eerste zwermen vanaf eind april. Normaal zijn dat natuurzwermen maar dit jaar moet ik een slag om de arm houden. Ik heb net nieuwe achterburen met kleine kinderen en paarden en ik weet niet hoe zij op zwermende bijen reageren. Mogelijks zal ik dus schudzwermen moeten maken. Dat kan zowiezo als je ze op een vooraf bepaalde datum wilt komen halen.

Als je me van tevoren een kast of korf bezorgt kan ik de zwerm daar in doen. Of ik kan ze leveren in een zwermkistje die ik dan wel graag weer terug heb. Of in geval van een schudzwerm kun je gewoon je eigen materiaal meebrengen.

Ik dacht 50 euro per kg te vragen, dus een grote zwerm is dan iets duurder dan een kleine.

Laat maar weten wat je doet.

 

 

 
Geplaatst : 01/04/2021 5:01 pm
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 

@adriaan Waar ligt Kersbeek? Ik kan geen Kersbeek vinden in de omgeving van Utrecht...
Of is het Kersbeek-Miskom? (Kortenaken) Dan is het niet te ver, een dik uur met de auto.

50€ per kilo lijkt me een correcte prijs. Hopelijk is het dan wel geen zwerm van 4 kilo... ? 

We zullen zien. Ik laat je iets weten als ik er nodig heb.

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 01/04/2021 8:49 pm
(@adriaan)
Berichten: 44
Trusted Member
Topic starter
 

@lucpintens

Hoi Luc,

Ik heb een zwerm voor je indien je nog geïnteresseerd bent.

Het is een voorzwerm van 1,4 kg met een zwarte F2 moer uit 2019, een echte overlever dus...

De zwerm zit nu in een zwermkistje waarin ze makkelijk drie dagen, donker en koel, bewaard kan worden. Ik voorzie water en voer.

Je had mogelijk interesse in twee zwermen:

ik kan een tweede schudzwerm leveren van en volk dat nu op punt van zwermen staat (zwarte F2 moer 2020). Laat svp spoedig iets weten.

met vriendelijke groeten, 

 

Adriaan

 

 

 
Geplaatst : 23/05/2021 9:03 pm
LucPintens reageerde
Deel: