Herstart te Westerl...
 
Meldingen
Alles wissen

Herstart te Westerlo

11 Berichten
4 Gebruikers
5 Vind-ik-leuks
1,038 Bekeken
(@peterva)
Berichten: 8
Active Member
Topic starter
 

Dag vrienden. Ik volgde ooit lokaal een imkercursus met 2 seghebergerkasten. Naderhand een fijne cursus natuurlijk imkereren bij Luc Pintens. Net dan haalden de bijen in mijn eerst 2 kasten de lente niet. Heb toen even alles on hold gezet met onze verbouwing ook. Maar ... nu onverwachts een aflegger gekregen en dankbaar een nieuwe start aan het maken in de mooie warrékast die ik al leeg had klaarstaan. Superblij mee !!! Staat achterin tuin onder afdak, zuid gericht. Hoopvolle groeten allemaal !

Westerlo

 
Geplaatst : 14/06/2021 4:33 pm
(@adriaan)
Berichten: 44
Trusted Member
 

Hoi Peter,

welkom terug en veel succes toegewenst met je nieuwe aanwinst

groeten

Adriaan

 
Geplaatst : 14/06/2021 5:58 pm
Joris De Kerpel reageerde
(@peterva)
Berichten: 8
Active Member
Topic starter
 

@adriaan Merci! Voor de duidelijkheid laat ik nog graag weten dat de eerst 2 volken die ik verloor niet apicentrisch maar nog "traditioneel" gehouden werden. Ik hoop het dus nu beter te doen met de aanpak van Luc en de andere fijne imkers hier !!!

 

Westerlo

 
Geplaatst : 15/06/2021 8:13 am
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 

Dag Peter, en hartelijk welkom op het Natuurlijk Imkeren Forum. 

Het maakt me blij dat het leven je uitnodigt om dit weer op te nemen, en dat je er positief op ingaat.

 

Het is jouw aanpak, waardoor dat je verder leert en ervaring opbouwt. Ik kan enkel met raad (en indien mogelijk daad) de mensen bijstaan...

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 18/06/2021 9:47 am
PeterVA reageerde
(@peterva)
Berichten: 8
Active Member
Topic starter
 

Vraagje: De aflegger zit nu 6dagen op mijn warrékast. Kregen 1bak om in te beginnen met wat strookjes was in de toplatten en 1 klein stuk oude raat in het midden. Deze bak is al 60% uitgebouwd inmiddels ! Geef ik ze al mexteen een 2e bak waarin ze verder kunnen bouwen of beter wachten tot deze 90% in gebruik is ?

Westerlo

 
Geplaatst : 20/06/2021 11:59 pm
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
 

Ik gebruik nooit 1 bak, en raad dat ook niet aan. Persoonlijk zou ik er een bak onderzetten zonder toplatten. 

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 21/06/2021 5:31 pm
(@peterva)
Berichten: 8
Active Member
Topic starter
 

@joris-de-kerpel , Ik heb er net een bak ondergezet, zonder toplatten zoals ik hier gelezen had. Merci voor alle info hier  vrienden !

Westerlo

 
Geplaatst : 22/06/2021 6:51 pm
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
 

@peterva aah klinkt goed!! Veel succes ermee!

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 22/06/2021 7:51 pm
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 

Ik raad wel aan om een aflegger te beginnen in 1 bak. Want de bijen maken een stevige ketting van zichzelf, van het broednest tot de ingang. Die bijen kunnen niets anders doen dan daar heel de dag zitten, terwijl ze nog andere taken hebben eigenlijk...

De dubbele Warré als broedbak is een heel goed idee. Maar denk goed na en wees je bewust van waar je aan begint. Het houdt veel meer in dan er gewoon een lege bak onder zetten. De gevolgen van deze simpele handeling reiken erg ver en ik vermoed dat imkers die zo bijvriendelijk mogelijk werken nog zullen verschieten van de situaties waar dit toe leid.

Waarmee ik niet wil zeggen dat er een probleem is hee. 

Maar wat doe je als je verder naar beneden wil laten uitbreiden? Hoe ga je dat aanpakken?
Daar ben ik nu benieuwd naar.
Terwijl ik in MOHTAHA (Montana, Bulgaria) in een hittegolf zit. (NOT BEE RELATED)

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 26/06/2021 2:31 pm
(@peterva)
Berichten: 8
Active Member
Topic starter
 

@lucpintens ik heb de 2de bak eronder gezet toen ze in de eerste bak al 5 raten hadden uitgebouwd tot zo goed als onderaan. Ik zou dat ook niet vroeger doen op 1e zicht maar zie me qua imkeren nig als beginner, ik ga nog vooral af op wat zelfstudie hier, op de input die ik van mensen als u kan lezen. Honinghoogsels zou ik op 1 zicht wel boven de 2 broedbakken zetten, afgescheiden met een moerrooster. Natuurlijk nog niet dit jaar. Het volk moet eerst aansterken en overleven. Ik wens later wel wat honing te slingeren maar beperkt voor eigen gebruik. Al jullie input wordt zéér geapprecieerd!

Westerlo

 
Geplaatst : 28/06/2021 7:29 pm
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 

@peterva Als je een bak bovenop zou bijzetten, kan je best niet direct een rooster steken. (Zorg wel voor 2 uitgebouwde raten in die bak, of evt waswafels aan 2 toplatten. Anders kunnen de bijen hun raten niet van boven naar beneden gebouwd. Dan bouwen ze van beneden naar boven vanop de toplatten van de bak eronder...) 
Het 'hoogsel' zal vlotter in gebruik worden genomen.

Een koninginnerooster dient niet om een hoogsel broedvrij te houden. Het dient om een hoogsel (of eender welke bak) broedvrij te maken... Heb je een idee of kan je je voorstellen hoe dat zou gaan?

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 29/06/2021 1:59 pm
Deel: