Dracht op een landb...
 
Meldingen
Alles wissen

Dracht op een landbouwbedrijf

6 Berichten
4 Gebruikers
9 Vind-ik-leuks
1,759 Bekeken
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
Topic starter
 

Ik heb het grote geluk een kast te mogen plaatsen op een biodynamisch landbouwbedrijf (Akelei te Schriek). We trachten elk moment van het jaar dracht te voorzien voor de bijtjes en andere bestuivers. Naast de groenten die er geteeld worden krijg ik 3 stroken (links, centraal, rechts) van een 120 meter ter beschikking waar ik mag zaaien wat ik wil. Graag had ik wat adviezen/tips/links gekregen. Ik ben nog vrij groen in deze materie. 

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 07/11/2020 1:35 pm
LucPintens reageerde
GiannyTheBeekeeper
(@giannythebeekeeper)
Berichten: 5
Active Member
 

Moeten het éénjarigen zijn of mogen het meerjarigen of vaste planten zijn? De keuze is namelijk redelijk uitgebreid, en is vooral afhankelijk van wat er al groeit op het landbouwbedrijf en hun visie. Je kan groenbemesters/akkerbouwgewassen zaaien of voor sierteelt kiezen (de groente en fruitteelt even er buiten gelaten). Sierteelt is in mijn ogen de leukste omdat je toch wel veel opties hebt, maar een grotere kennis zal wel nodig zijn. Ook hangt veel af van hoeveel tijd jij er in wilt steken natuurlijk.

Bijen in Bredene, Oostende, Jabbeke.

 
Geplaatst : 09/11/2020 11:30 am
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 
Geplaatst door: @joris-de-kerpel

Ik ben nog vrij groen in deze materie. 

Dat is al een goed begin.

Ik denk dat het belangrijkste dat je kan doen het uitbreiden van de biodiversiteit is. Ervoor zorgen dat er meer spreiding en variatie komt in het stuifmeelaanbod. 
Voor zo direct kan je zien wat er mogelijk is. Interessante zaai-planten zijn witte klaver en phacelia, maar denk ook aan lupine (Lupinus angustifolius) en komkommerkruid. Zomer en najaars-bloeiers zijn in het algemeen van belang, om de winterbijen een goeie voeding te geven...

In het eerste jaar kan je dan je bijen goed observeren. Regelmatig gaan kijken en noteren welke pollenkleuren binnenkomen. Als er in een bepaalde periode weinig variatie binnenkomt, ga je op zoek naar planten die in die periode bloeien. Die kan je dan bijzaaien of evt. planten tegen het volgende jaar. Op deze manier kan je blijven aanvullen en verfijnen...

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 09/11/2020 12:42 pm
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
Topic starter
 

Dank voor de reacties. 

Gianny, we volgen de visie van Steiner (antroposofie). Boezemvriend Jelle heeft het bedrijf nu zo een drietal jaar over genomen, en alhoewel het 1 van de pionierbedrijven is in biodynamische landbouw, heeft er zich nooit een imker aangeboden. Er is natuurlijk altijd wel oog geweest voor bestuivers. De landbouw percelen wisselen jaar per jaar om de bodemkwaliteit gezond te houden, dus ik vermoed dan dat meerjarige niet helemaal aan de orde is. Ik zal me zeker is verdiepen in de sierteelten die je aanhaalde. 

Luc, observatie zal inderdaad veel informatie opleveren. De huidige teelten die aan bod komen zijn; 

Gewassen:

  • Rabarber
  • Prei
  • Pompoen
  • Spinazie
  • Suikermais
  • Aardappelen

Groenbemesters:

  • Bladrammenas
  • Facelia

Er zijn bomenstroken voorzien (linde, esdoorn, wilgen..). Voorts ben ik erg benieuwd omdat ik op een andere locatie dezelfde tijd een kast mag plaatsen op een kasteeldomein in een erg oud bos, waar geen imkers in de buurt te bespeuren zijn. Ik heb het vermoeden dat die vergelijking me veel inzichten gaan geven.  

 

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 09/11/2020 7:33 pm
Bjorn en LucPintens reageerden
GiannyTheBeekeeper
(@giannythebeekeeper)
Berichten: 5
Active Member
 

Misschien kan je ook opteren om wat nestkastjes te hangen voor wilde solitaire bijen, zoiets past volgens mij wel in de visie van biodynamische landbouw, bijenkasten van onze honingbijen zijn leuk maar nog veel leuker in combinatie met wilde bijenkasten.

Als dracht zou je dan kunnen opteren voor afrikaantjes (tagetes), klaversoorten, bernagie, boekweit, koolzaad, mosterd, lupine (sommige soorten zijn eetbaar) zonnebloemen…

Als je wat meer naar de sierteelt nijgt moet je zeker eens kijken naar agastache, sier alliums (zeer veel soorten), salvia (zeer lange bloeiperiode)… Dit om er een paar op te noemen, uiteraard zijn er zeer veel mogelijkheden.

Bijen in Bredene, Oostende, Jabbeke.

 
Geplaatst : 09/11/2020 10:31 pm
LucPintens reageerde
(@iwein)
Berichten: 12
Active Member
 

Kijk eens op de lijst van

http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php?title=Drachtplanten

Let op de waarde van nectar en stuifmeel alsook de periode van bloei.

Hier zal je zeker iets vinden. Je kan 1 strook vast planten en 2 wisselend met eenjarigen dan is er steeds stuifmeel ter beschikking.

Ik zaai zelf zo 30 are tweemaal per jaar in.

Er zijn ook de gekende zaaimengsels voor honingbijen; Brandenburger en Tübinger (dan zaai je eenmalig voor een heel seizoen door de spreiding van de bloeiperiode) 

Iwein

 
Geplaatst : 03/01/2021 6:48 pm
PeterVA en Joris De Kerpel reageerden
Deel: