Meldingen
Alles wissen

Samenstelling van de berokerstabak

11 Berichten
3 Gebruikers
1 Vind-ik-leuks
1,856 Bekeken
(@karin)
Berichten: 45
Trusted Member
Topic starter
 

Ik weet niet of dit hier past maar kent iemand een goede samenstelling voor berokerstabak zelf te maken. 

Ik woon en heb bijen in Heusden-Zolder

 
Geplaatst : 15/02/2021 7:55 pm
(@lode)
Berichten: 45
Lid Admin
 

@karin
Ik ben zeker geen fan van het gebruik van rook. Gebruik dat hoogst zelden en alleen in "extreme" situaties.
Als je bijv. echt bijen uit een hoogsel zou willen jagen.
Ik heb wel altijd een plantenspuit met water bij de hand als ik iets voor of met de bijen doe. Dat volstaat zo goed als altijd.
Als je toch een beroker wil gebruiken kan je die aansteken met stukjes eierkarton en een brandstof zoals gedroogde lavendeltakjes, de gedroogde vrucht van de fluweelboom werkt prachtig. En als het niet te lang moet duren kunnen het ook hooi, gedroogde bladeren enz zijn.
Als je echt rook wil gebruiken kan je best een paar keer oefenen tot je zeker bent dat je beroker goed genoeg werkt.
Er zijn massa's filmpjes maar dit is simpel en werkt goed: https://www.youtube.com/watch?v=F3w33Ws55i4

Bijen in Arc-Wattripont & Ronse

 
Geplaatst : 16/02/2021 7:24 pm
(@karin)
Berichten: 45
Trusted Member
Topic starter
 

@lode bedankt voor je antwoord. 

Ik ga in t weekend mijn volk verhuizen van een segenberger naar een einraumbeute en ik dacht dat het dan wel aangewezen is om rook te gebruiken.  Ik dacht aan lavendel en kamille om ze kalm te houden. Vroeger heb ik wel eens kartonnen  eierdoosjes gebruikt maar of dit goed is betwijfel ik een beetje. Daarom deze vraag.

Ik woon en heb bijen in Heusden-Zolder

 
Geplaatst : 16/02/2021 7:31 pm
(@lode)
Berichten: 45
Lid Admin
 

@karin
Is het niet wat vroeg voor een verhuis? Het kan nu nog echt koud worden waardoor de bijen weer (kort) in tros gaan zitten. Ik zou zeker nog wachten tot er echt lentedracht is en het weer stabiel warmer is. Zeker als je alleen de bijen verhuist en ze moeten raat bouwen en zo.Je zou nu ook serieus moeten bijvoederen, nogmaals. Misschien verhuis je de bijen én de raten, dan behouden ze eventueel raat die vol winter-eten zit. Nogmaals: ik vind zelfs maart nog zeer vroeg voor zoiets. April met een periode mooi weer denk ik maar.

Bijen in Arc-Wattripont & Ronse

 
Geplaatst : 16/02/2021 7:40 pm
(@karin)
Berichten: 45
Trusted Member
Topic starter
 

@lode ik wou de raten met broed en hun eigen honing allemaal samen verhuizen.  Ik dacht omdat het 16 graden gaat worden en ze al stuifmeel binnen brengen.  

Ik woon en heb bijen in Heusden-Zolder

 
Geplaatst : 16/02/2021 7:46 pm
(@lode)
Berichten: 45
Lid Admin
 

@karin
Zoals ik zei: als je raten met broed en eten mee verhuist is het een iets andere situatie maar een verhuis blijft hoe dan ook een echt stresserende situatie en aanpassing. Ook hier zijn er geen absolute waarheden maar als er geen echte reden is waarom het nu moet zou ik wachten. Ik heb vroeger geregeld volkeren in een andere nestplaats "gedwongen". En soms liet ik ze opnieuw raten bouwen. Dit zorgde voor een broedstop en dus veel minder varroa. Maar als ik nu een volk laat verhuizen doe ik dat geleidelijk. Zo heb ik hier voor het derde jaar een volk staan: bovenste hoogsel is een simplex hoogsel en er staan twee Warré hoogsels onder. Geen mooi zicht MAAR vandaag vlogen die bijen voor 't eerst. Ze leven blijkbaar gelukkig in die zonderlinge constructie. Zij kijken en denken niet als wij. Altijd vertrekken vanuit de bij, niet vanuit de mens.

Bijen in Arc-Wattripont & Ronse

 
Geplaatst : 16/02/2021 11:56 pm
(@karin)
Berichten: 45
Trusted Member
Topic starter
 

@lode ik ben heel blij met je uitleg en inzicht.  Bedankt 

Ik woon en heb bijen in Heusden-Zolder

 
Geplaatst : 17/02/2021 9:47 am
(@karin)
Berichten: 45
Trusted Member
Topic starter
 

@lode kan ik je hier misschien persoonlijk vragen over stellen want ik denk dat dit niet de plaats voor is op dit onderwerp. 

Ik woon en heb bijen in Heusden-Zolder

 
Geplaatst : 17/02/2021 10:35 am
(@lode)
Berichten: 45
Lid Admin
 

@karin
Mail me gerust op lode@natuurlijkimkeren.org

Bijen in Arc-Wattripont & Ronse

 
Geplaatst : 17/02/2021 10:18 pm
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 

Soms is het gebruik van rook vanuit een bepaald opzicht wel aangewezen. Ik vermijd het ook, maar als ik een volk wil splitsen bijvoorbeeld dan gebruik ik wel rook om er (zo goed als) zeker van te zijn dat de koningin in de onderste bak zit. 

In verband met het overhangen van het volk, zou ik toch ook eerder wachten tot de winter echt voorbij is @karin .
De bijen maken voor de winter een hele goeie voorbereiding. Dit houdt ook in het dichtkitten van spleten en spleetjes. Mede daarom denk ik dat het beter is om te wachten...

Maar misschien heb je het ondertussen al gedaan?

Hier staat nog iets meer info over de mogelijke materialen om te gebruiken in de beroker. 

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 22/02/2021 11:22 pm
(@karin)
Berichten: 45
Trusted Member
Topic starter
 

@lucpintens bedankt voor de uitleg en ik ga wachten tot  een warme dag in april om ze over te zetten

Ik woon en heb bijen in Heusden-Zolder

 
Geplaatst : 23/02/2021 8:41 am
LucPintens reageerde
Deel: