Meldingen
Alles wissen

Compostbak voor de roofmijten

25 Berichten
7 Gebruikers
10 Vind-ik-leuks
6,618 Bekeken
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
Topic starter
 

Daarstraks is door de raampjes gaan piepen en even bij de kasten gezeten die getroffen waren door het vocht. Ik zag op de bodem nog steeds een hoop dooie bijen maar ik zag ook wel veel mul vanboven op die dode bijen liggen, wat voor mij een goed teken is. 

Er waren ook enkele bijen zich (hopelijk) aan het reinigen. De kast stond mooi in het zonnetje.

Ik heb dus een goed gevoel bij de kasten. Als ze de winter overleven heb ik toch diep respect voor deze kanjers!!

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 25/01/2021 4:37 pm
Bert, Bjorn and LucPintens reacted
(@karin)
Berichten: 45
Trusted Member
 

Mag ik eens vragen of de 3 spinnetjes rechts boven, midden en onder, de roofmijten, Stratiolaelaps scimitus, zijn die ik in t voorjaar in de compostbak gezet heb? Ik heb een maand geleden de segenberger bakken verplaatst om ze in maart om te zetten naar een einraumbeute. Dus zouden deze moeten leven in de bijenkorf.

Ik woon en heb bijen in Heusden-Zolder

 
Geplaatst : 06/02/2021 2:22 pm
(@lode)
Berichten: 45
Lid Admin
 

@karin
Durf me daar zeker op basis van deze foto niet ver uitspreken. Wat zeker werkt is de beestjes bekijken met een loupeX10. Efkes googlen onder "afbeeldingen" en zoeken naar Stratiolaelaps scimitus. Dan zie je zelf snel hoe die beestjes er uit zien. En dan geeft kijken met de loupe zekerheid.
Helpt dit?

Bijen in Arc-Wattripont & Ronse

 
Geplaatst : 06/02/2021 7:04 pm
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
Topic starter
 

@karin

De roofmijt stratiolealaps scimitus is beige van kleur en wat mij opvalt is dat ze zeer snel is. 

Nu controleren lijkt me niet zinvol aangezien de mijt onder de ca. 10 graden in rust gaat. Persoonlijk controleer ik de mijt amper en voeg ik standaard 2 keer per jaar mijten toe. 

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 06/02/2021 7:21 pm
(@karin)
Berichten: 45
Trusted Member
 

@Lode bedankt,ga ik zeker doen na de winterprik

Ik woon en heb bijen in Heusden-Zolder

 
Geplaatst : 06/02/2021 8:27 pm
(@karin)
Berichten: 45
Trusted Member
 

@joris-de-kerpel 

Ik vond ze bij de controle van de leesplank. En dit al verschillende weken na mekaar.  Volgens mij zitten ze in de kast daar ik de kast begin januari verplaatst heb om mijn volken in maart van segenberger naar einraumbeute te verplaatsen.  Bij de controle op internet en de vergelijking tussen varraomijten en  de roofmijten klopt de verhouding. Hopelijk heb ik wat geluk ?

 

Ik woon en heb bijen in Heusden-Zolder

 
Geplaatst : 06/02/2021 8:37 pm
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
Topic starter
 

@karin veel succes!

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 06/02/2021 9:36 pm
Luc Verachtert
(@luc-verachtert)
Berichten: 19
Active Member
 

Wat ik altijd zo merkwaardig vind, is het hele gedoe met water. Volgens mij gaan de bijen ook niet met een gietertje de bodem bevochtigen van hun bijenboom-nest... als de kompost vrij goed afgesloten is en vochtig genoeg van in het begin, zal het wel loslopen denk ik.

 
Geplaatst : 03/05/2022 9:03 am
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
Topic starter
 

@luc-verachtert  Als de compost met open bodem op de grond staat is extra water niet nodig. Kk dacht ook niet dat het ergens zo beschreven staat. Anderzijds is compost ook geen boomholte. 

 

 

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 03/05/2022 2:39 pm
(@Anoniem 30238)
Berichten: 1
 

its on fire

 
Geplaatst : 02/01/2023 8:52 pm
Pagina 2 / 2
Deel: