honing kristaliseer...
 
Meldingen
Alles wissen

honing kristaliseert in bijenkast

2 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,227 Bekeken
(@eric-b)
Berichten: 1
New Member
Topic starter
 

Beste imkers. 5 jaar geleden ben ik beginnen imkeren. De laatste winters probeer ik de bijen in te winteren op eigen honing. Nu constateerde ik reeds vorige lente al dat er veel gekristalliseerde honing in de raten zat. In de lente ruimen de bijen dit op en belanden de kristallen op de bodemplank. Deze winter is het probleem nog groter geworden. Veel gekristaliseerde honing in de raten. 7 kasten op de 10 ingewinterd op honing. Daarvan 3 gestorven. De drie kasten ingewinterd op suiker komen sterker door de winter. 

Hebben jullie gelijkaardige problemen bij inwintering op honing ?

zou een oorzaak zijn dat de kast te veel afkoelt en daardoor het kristalisatieproces sneller gaat ? Het zou kunnen zijn dat ik ingewinterd heb op te grote kasten : 2 broedbak + 1 honingzolder (klassieke houten simplex). Of was er een ander probleem met de volkeren en kristaliseert de honing omdat het volk te klein is om de kast warm te houden.

Of zou het te maken hebben met een late mosterd dracht ?

nog meer bizar is dat de kristalisatie op het eerste zicht meer gebeurt in de broedbak dan in de honingzolder.

alvast bedankt voor jullie input

eric

 
Geplaatst : 29/03/2022 10:10 pm
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
 

Hey Eric,

kristallisatie hangt grotendeels af van de samenstelling van de honing. Hoe meer glucose en minder fructose, hoe sneller het zal versuikeren. Misschien vliegen je bijen veel op klaver, heide of koolzaad of iets dergelijks? Een bloem die veel glucose bevat, of ook bijvoorbeeld bladhoning. 

Vroeger was het aanbod veel gevarieerder en had men hier minder last van lijkt me. Monoculturen werken zulke zaken in de hand denk ik. 

Koude temperaturen remmen het kristalliseren af.

Hier een links voor een meer deskundige uitleg.

https://konvib.be/?page_id=2515

 

 

 

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 01/04/2022 6:52 pm
Deel: