Ingang dwars op raa...
 
Meldingen
Alles wissen

Ingang dwars op raat mogelijk?

15 Berichten
6 Gebruikers
7 Vind-ik-leuks
1,528 Bekeken
Eckhart
(@eckhart)
Berichten: 8
Active Member
Topic starter
 

Hoi!

Ik zit met een Warre kast met kijkvensters voor een opgevangen zwerm.
Door hoe ik deze moet plaatsen in mijn tuin komen de kijkvensters niet zo handig uit als ik ze plaats zoals bedoeld.
Wat aan de achterkant is, als ik mij niet vergis.
Dan bedacht ik mij of het mogelijk is om alle kamers, behalve de ingang, 90 graden te draaien.
Zodat deze dwars komen te staan tegenover de ingang.
Dus in plaats van dat de bijtjes midden tussen de ramen binnen komen,
zouden ze op een raam aan de wand binnen komen.
Maar ik heb geen idee of dit wel "goed" is op vlak van het zo natuurlijk mogelijk te houden.

En ik vind er niet direct over precies...
Ofwel zoek ik met de verkeerde termen.

 

Eckhart

 
Geplaatst : 23/05/2021 5:37 pm
Onderwerp trefwoorden
(@lode)
Berichten: 45
Lid Admin
 

Dag Eckhart,
Je zal hier massa's lectuur over vinden als je gaat zoeken onder "Warme en koud bouw".
Meestal staan de raten haaks op de ingang en dat noemt men koudbouw. Wat jij overweegt is warmbouw.
Koudbouw omdat de lucht die binnenkomt vie de vliegopeningen sneler en gemakkelijker tussen de raten circuleert als ze haaks op de opening(en) staan.
Warmbouw omdat de binnekomende lucht op de eerste raat en dus op een soort muur botst en minder afkoelt of ventileert.
Ikzelf heb ook Warré kasten met kijkvenster en bij koudbouw kan je tussen de raten kijken.
Als jij je hoogsels één kwart draait heb je warmbouw maar kan je door de vensters op de zijkant nog altijd tussen de raten kijken.
Warmbouw met de kijkvensters achteraan beperkt je zicht tot één kant van de achterste raat en dat is wel al te weinig.
Over wat er nu best is: "warm- of koudbouw" wordt er al lang eindeloos gediscuteerd. Bij mijn weten wordt er nog altijd veruit overwegend voor koudbouw gekozen terwijl ik ook een paar fanatieke voorstanders van warmbouw ken. Ik zag wel dat men met kleine (kweek) kastjes vaker voor warmbouw opteert.
Ikzelf heb geen ervaring met warmbouw en tot nu geen dwingende behoefte om er mee te starten. Kon ik het maar aan de bijen vragen. Maar misschien dat jouw vraag hier relevante info oplevert waardoor ik mijn huidige aanpak terug kan bevragen...

Bijen in Arc-Wattripont & Ronse

 
Geplaatst : 23/05/2021 6:50 pm
PeterVA en Eckhart reageerden
Eckhart
(@eckhart)
Berichten: 8
Active Member
Topic starter
 

@lode Zeer wel bedankt voor de info!
Ik ga er mij zeker in verdiepen nu ik weet hoe het noemt.

Ik ben al blij dat het geen belachelijk idee was, hah.

 
Geplaatst : 23/05/2021 9:43 pm
Joris De Kerpel reageerde
(@adriaan)
Berichten: 44
Trusted Member
 

@eckhart

Ik heb zowel volken in warmbouw en ook in koudbouw. Ik merk niet echt een verschil voor de bijen maar vind warmbouw gemakkelijker te inspecteren. Ben er nu ook toe overgegaan om volken in koudbouw te inspecteren van opzij indien mogelijk. Het is beter voor mijn rug.

 
Geplaatst : 24/05/2021 11:00 am
Eckhart
(@eckhart)
Berichten: 8
Active Member
Topic starter
 

@adriaan
Interessant dat je geen verschil merkt.
Ik kan er ook in komen dat tussen de ramen door kijken handiger is om het volk te inspecteren.
Tegenover maar 1 zijde van 1 raam (of 2 bij vensters aan beide kanten) te kunnen zien.
Bij mijn kast, die ik van op Imkershop.be heb, kan ik de ramen/latjes niet zomaar heroriënteren aangezien de latjes er maar in 1 richting in kunnen.
Dus ik moet de volledige kamers draaien, en daarbij draaien de vensters mee.
Waardoor ik altijd tussen de raampjes door kijk.

Ik zal nog wat verder opzoeken over warm- en koudbouw en zal dan een conclusie trekken voor dit kastje.
Eens ik nog wat meer zwermen weet op te vangen zal ik misschien ook wisselen.

 
Geplaatst : 24/05/2021 11:58 am
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
 

@eckhart ik heb zelf een einraumbeute gemaakt (hk simplex onderaan de bk tot 1 ruimte gemaakt). Die staat in warmbouw, omdat ik dat logischer vind. Zo kan ik bij een eventuele controle of honingafname het broednest bij de ingang bedekt laten. Dit is niet erg wetenschappelijk onderbouwd, gewoon een gevoel. 

Toch vind ik het eigenaardig dat je laten/ramen er maar op 1 manier in kunnen. Zou normaal toch een vierkante bak moeten zijn?

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 24/05/2021 1:15 pm
Eckhart
(@eckhart)
Berichten: 8
Active Member
Topic starter
 

@joris-de-kerpel
Ik ben niet helemaal mee met wat je bedoelt met "Het broednest bij de ingang bedekt laten".
Kan je hier even verder op ingaan?
Ik denk nu aan dat het voornaamste deel van het broed bij warmbouw net dieper, weg van de ingang, zou zitten.

Ik heb een foto toegevoegd (hoop ik) die aantoont dat de latjes maar in 1 richting in de kast kunnen.
Bij de andere richting liggen ze op de rand.

 
Geplaatst : 24/05/2021 6:19 pm
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
 

@eckhart

Bij warmbouw slaan ze hun honing voorraad achterin en boven op. Dus het boednest is van voor, het kortst bij de ingang. Bij controle op de honingvoorraad kan je het broednest bedekt laten. Is het zo duidelijker?

 

Ik zou in jouw geval een stukje wegfrezen met de houtfrees. Zo kan je de toplatten er in leggen zoals je wenst. 

 

 

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 25/05/2021 10:12 am
Eckhart
(@eckhart)
Berichten: 8
Active Member
Topic starter
 

@joris-de-kerpel
Aha, en met bedekken bedoel je dan effectief bijvoorbeeld een doek of plank op leggen om de warmte minder snel te verliezen.
Dan snap ik het inderdaad!

En ok, ik zal een frees toevoegen aan mijn lijstje van gereedschap dat ik nog moet aanschaffen.

 
Geplaatst : 25/05/2021 10:22 am
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
 

@eckhart ja inderdaad. Ik heb dikke doeken op een rol die ik leg op de kast. Zo kan ik alleen het deel van de kast dat ik nodig heb 'bloot' leggen. De warme blijft dus goed behouden. Hier in een filmpje zie je ongeveer wat ik bedoel. 

https://youtu.be/7M_Mt9PHuTM

 

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 25/05/2021 10:38 am
PeterVA reageerde
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 
Geplaatst door: @joris-de-kerpel

Bij warmbouw slaan ze hun honing voorraad achterin en boven op. Dus het boednest is van voor, het kortst bij de ingang.

Euh, waarom schrijf je dit Joris? Bij koudbouw is dat toch ook?

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 28/05/2021 9:35 am
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
 

@lucpintens

Ja dat weet ik. Ik antwoorde op Eckhart die dacht dat het broednest ver weg van de ingang is. 

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 30/05/2021 12:23 pm
LucPintens reageerde
 Bert
(@bert)
Berichten: 19
Eminent Member
 

@eckhart wat je ook kan doen is nieuwe vlieggaten boren en de andere toestoppen met een wijnkurk. Als je vlieggaten hebt. Is veel minder werk dan uitfrezen van de draagranden van de toplatten.

Bijen in Bazel(woonplaats)

 
Geplaatst : 04/07/2021 10:03 am
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 

Ik herinner me terug eens gelezen te hebben dat honingbijen in natuurlijke holtes hun raten vaak bouwen in een hoek van 45 graden op de ingang. Er zijn verschillende manieren om zoiets in een kast te imiteren. Wat ik doe is een ingang maken in de (buurt van een) hoek van de kast.

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 04/07/2021 11:34 am
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
 

Dat klopt alleszins bij mijn korven! 

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 05/07/2021 1:28 pm
LucPintens reageerde
Deel: