Kasten ombouwen naa...
 
Meldingen
Alles wissen

Kasten ombouwen naar natuurbouw

2 Berichten
2 Gebruikers
1 Vind-ik-leuks
4,330 Bekeken
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
Topic starter
 

Hoi!

 

Ik heb een poosje geleden 2 oude kasten mogen gaan halen bij een nog oudere man. Enkele mensen dachten dat het om een Dadant kast ging. Ik ben er ondertussen ook bijna zeker van. Het betreft een erg ruime broedbak en een honingzolder per kast. Foto is in de bijlage. 

 

Daar ik opvoeder ben heb ik de mogelijkheid om met enkele gasten deze kasten te renoveren maar ik zou ze voor natuurbouw willen gebruiken. 

 

1. Verklein ik de broedkamer?

2. Verzaag ik de ramen tot toplatten?

3. Indien er gewoon "platte" toplatten hangen, voorzie ik deze dan van voorbouw?

 

Mvg

 

Joris

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 07/07/2020 7:24 pm
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 

Dag Joris,

Of het Dadant kasten zijn kan ik zo niet zien. Om zeker te zijn: check de raam-maten

Als het dadant is, ja dat is een grote broedkamer. Maar niet te groot. De grootte van het broednest is afhankelijk van de leg van de koningin. Het volk zal dat zelf regelen. 
Ik besef dat er een studie is van Thomas Seeley waarin hij de voorkeuren van zwermkasten onderzoekt. Als de zwermen de keuze hadden tussen inhoud van 10, 40 en 100 liter dan werden die van 40 en 100 liter ongeveer evenveel verkozen. En als ze konden kiezen tussen 40 en 100 liter was er een lichte voorkeur voor 40 liter. Hieruit wordt vaak de conclusie gemaakt dat 40 liter inhoud de beste kastmaat is. Ik maak niet dezelfde conclusie. Voor mij betekent dit dat een kast best minstens 40 liter inhoud heeft. Maar het mag ook groter zijn. 
Het voordeel van de grotere kastmaten is dat je ze kan gebruiken als een soort einraumbeute. De bijen kunnen goed overwinteren op een (volle) broedkamer, dus zonder afscheiding door toplatten. 

Van ramen toplatten maken is inderdaad eenvoudig. Ik heb enkele kempische kasten omgebouwd tot natuurbouwkasten en heb de ramen niet verzaagd. Ik heb gewoon de zij- en onderlatten gedemonteerd. Daarvoor is geen gereedschap nodig, of toch niet veel. Vervorm de rechthoek tot een parallellogram en je haalt de nu overbodige latten er gemakkelijk af. 
Wat ik ook deed was de bodem dichtmaken. Vaak hebben ze een varroa-rooster en een schuif in de bodem, en die maak je best dicht. Met een gesloten bodem kunnen de bijen beter zelf de ventilatie regelen. 

Verklein ook de ingang. Een spleet over de gehele breedte van de kast is niet ideaal om ze te verdedigen, en ook niet voor de ventilatie en het behouden van de temperatuur in het broednest. 5 cm op 1 cm is genoeg voor een vlot verkeer aan de ingang. Voorzie ineens iets om de ingang in de winter gemakkelijk te kunnen verkleinen tot een hoogte van het gat van 8 mm. Dan kunnen er geen muisjes in.

Verder heb ik ook de dak-samenstelling aangepast op een manier die ik hier uitleg, met een isolatiebak en een geventileerd dak. Dan is de binnenatmosfeer ideaal, vergelijkbaar met een boomholte. Zo heb je binnen geen schimmelvorming. (Zet de kasten op een verhoging van minstens 30 - 50 cm.) Dat is beter voor de levensduur voor de kasten, maar vooral beter voor de bijen. Als een kast aan de binnenkant beschimmeld, dan eten de bijen die schimmel op om de kast zuiver te maken/houden. Het is duidelijk dat dat voor hen niet gezond is.

Als je graag hebt dat de bijen hun raten aan de toplatten bouwen, dan voorzie je best raatstarters ja. 

Veel succes !

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 07/07/2020 10:45 pm
Joris De Kerpel reageerde
Deel: