Kunstmatig vermeerd...
 
Meldingen
Alles wissen

Kunstmatig vermeerderen

7 Berichten
4 Gebruikers
3 Vind-ik-leuks
1,999 Bekeken
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
Topic starter
 

Uiteraard ga ik in de eerste plaats uit van het natuurlijke zwermen, en vermeerder ik zo het aantal volken dat ik mag hoeden. Maar stel nu dat ik toch door bijvoorbeeld zware verliezen toch wat zou willen recuperen, bestaat er dan een bij-vriendelijke manier in het natuurlijk imkeren? Of wat is volgens jullie de meest natuurlijke, apicentrische manier om zoiets te doen. Vliegers, afleggers,.. in de gangbare imkerij is het schering en inslag. 

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 31/10/2020 7:01 pm
Klaas133 reageerde
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 

Een goeie vraag, maar helemaal niet eenvoudig. Ik imker nu elf jaar zzo natuurlijk mogelijk, en ik kan vanalles bedenken om je een antwoord te geven. Maar ik heb in mijn ervaring nog niets gevonden wat én natuurlijk is én garanties biedt.

Alles wat imkers doen is een ingreep in en een afwijking van het natuurlijke leven van de bijen / de imme. Dus ofwel laten we zze gewoon zzitten in hun boomholte en kijken we er niet eens naar, ofwel grijpen we in. Het enige dat we dan in handen hebben is de mate van ons ingrijpen. We kunnen dit zzo laag mogelijk houden als ons dat een goed idee lijkt. Maar als op een bepaald moment de omstandigheden het voortbestaan van onzze bijenstand bedreigen, zzullen we mogelijk geneigd zzijn om de mate van ons ingrijpen te verhogen.

Ik denk niet dat het mogelijk is om absoluut te bepalen welke ingreep die erop gericht is om het aantal volken te vermeerderen het meest natuurlijk is. De omstandigheden kunnen sterk verschillen en nuancering is altijd belangrijk. We denken dat we veel weten, maar we zzijn zzeker dat we niet alles weten. 
Zzo zzou je kunnen denken dat het volk opsplitsen voordat het gaat zzwermen, en met de verschillende doppen een nieuw volk starten, heel dicht bij de natuur van de bijen blijft. Maar wat heb je daarvoor nodig en hoe kies je dan welke bijen bij welke dop gaan? De kans dat je een consistent volk creëert op deze manier is quasi onbestaande. Het 'samenraapsel' zzal uiteindelijk een volk worden omdat het bijna niet anders kan...
Op welke manier kan je weten wanneer het volk zzou gaan zzwermen? Heb je daarvoor een kast met ramen nodig of kan je dit zelf al door observatie en aanvoelen bepalen?

Een leerling in de eerste cursus die ik gaf in de groep van Transitie Stekene wou dit graag observeren en zzien wat de mogelijkheden zzijn. In een groot volk in een Warré kast (met toplatten en natuurbouw) gingen we kijken of er doppen waren. Maar elke keer de bakken van elkaar gescheiden werden om te zien of er doppen in waren, werd door de bijen het proces afgebroken en werden er nieuwe doppen aangemaakt. Eens we dit doorhadden zzijn we ermee gestopt maar dat volk heeft dat jaar niet gezzwermd. 

Het enige dat ik zou kunnen zzeggen en wat soms succes heeft (maar niet altijd, let op) is bij een volk dat op 2 of meer bakken zzit nakijken of het broednest verdeeld is over 2 bakken. In de hoop dat er pas eitjes gelegd zzijn zzou je het volk kunnen opsplitsen. Het deel zzonder koningin kan dan kiezzen van welke eitjes zze redcellen maken om zzo aan een nieuwe koningin te geraken...

Er is ook de Taranov methode maar daar heb ik geen ervaring mee. Het wordt in het algemeen gezzien als een methode om zzwermen te verhinderen, en het is maar de vraag of zzwermverhindering deel kan uitmaken van een natuurlijke imkerij. Maar je kan het ook zzien als een manier om het verlies van je zzwerm tegen te gaan...

Het maken van vliegers, afleggers, ... kan je ook zien als zzwermverhindering omdat het meestal een gevolg hiervan is dat er niet gezzwermd zzal worden. Maar ook dit kan je bekijken als een manier om enige zzekerheid te creeeren over het uitbreiden van het aantal volken die je beheert. 

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 02/11/2020 12:15 pm
Henk van Ommeren
(@henk-van-ommeren)
Berichten: 20
Eminent Member
 

Het 'oogsten van overtollige koninginnen' al dan niet in de dop, zoals beschreven in

de "avonturen van een zwermenvanger" lijkt mij een minimaal verstorende actie in de bestaande volken.

Je moet wat verder zoeken voor een nauwkeurige omschrijving van deze methode, zoals "hier."

 

Het bied ook nog eens een paar extra opties:

  1. Met de methode van “de kleine zwarte bij” kun je deze volkjes op 4.9mm raat instellen.

 

  1. Imkers met Zwarte Bijen kunnen met deze volkjes naar bevruchtingslocaties gaan.

Misschien een wat heftige start, maar na 6 tot 8 weken kan zo'n volkje zich dan verder zelf ontwikkelen.

Woonplaats: Renswoude, Bijen in Ederveen.

 
Geplaatst : 10/11/2020 11:09 pm
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
Topic starter
 

@henk-van-ommeren

Dank voor je reactie! 

Maar toch moet ik bekennen dat die methodes toch niet echt iets voor mij zijn. Mijn maag draait al om bij het horen van termen als 'bevruchtingkastjes' en dergelijke. Al zullen er uiteraard ook redenen bestaan om daarmee bezig te die de bijtjes ten goede komen. 

"Dan besproei je de bijen met wat water of oxaalzuur en draai je de bijen rond door met de emmer een draaiende beweging te maken. Buts de emmer een paar keer op de grond en maak weer die draaiende beweging met de emmer. De bijen vormen nu een kluit en zijn volledig gedesoriënteerd."

Hier werd ik al helemaal niet goed van. Ik zal me toch maar toespitsen op het zwermen vangen. ?  

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 13/11/2020 10:24 am
Henk van Ommeren
(@henk-van-ommeren)
Berichten: 20
Eminent Member
 
Geplaatst door: @joris-de-kerpel

"Dan besproei je de bijen met wat water of oxaalzuur en draai je de bijen rond door met de emmer een draaiende beweging te maken. Buts de emmer een paar keer op de grond en maak weer die draaiende beweging met de emmer. De bijen vormen nu een kluit en zijn volledig gedesoriënteerd."

Hier werd ik al helemaal niet goed van. Ik zal me toch maar toespitsen op het zwermen vangen.   

Dat kan ik me goed voorstellen, de eerst genoemde methode zou ook mijn voorkeur hebben. 

Woonplaats: Renswoude, Bijen in Ederveen.

 
Geplaatst : 16/11/2020 11:23 pm
(@klaas133)
Berichten: 5
Active Member
 
Of wat is volgens jullie de meest natuurlijke, apicentrische manier om zoiets te doen. 

Persoonlijk denk ik dat je af en toe moet stelen van andere methoden en toepassen wat werkt voor jou en de bijen. 

Ik vind van mezelf dat ik 'nogal' natuurlijk imker, maar wellicht minder dan de meesten op dit forum. Ik laat de bijen bij zijn en probeer ze minimaal te storen, maar kan ze niet laten zwermen, werk op simplex ramen zonder moer roosters en dergelijke en behandel niet (met zuren /...).

Ik hang maw tussen twee werelden, denk ik soms. Voor vermeerdering zal ik wel ingrijpen, maar er zijn manieren om ook dit te doen op het ritme van de bijen.

Als ik bv belegde zwermdoppen zie, zal ik vaak de oude moer uit het volk halen en een nieuw volkje opzetten omdat ik weet dat ze eraan toe zijn. Ik geef haar dan voldoende bijen mee, en maar minimaal broed (geen gesloten indien mogelijk: dan neem je ook geen varroa mee). Niets besproeien of draaien met een emmer, gewoon rustig ramen overhangen en eventueel een paar jonge bijen mee afkloppen als je denkt dat dat echt nodig is.

De zwermcellen blijven in het volk dat grotendeels op sterkte blijft en worden gesloten. Je zal zien dat de bijen geen bijkomende redcellen aantrekken en zich niet moerloos voelen, ze zijn in zwerm stemming. (ik heb het zelfs gedaan met enkel eitjes in de speeldoppen afgelopen jaar, met dezelfde ervaring). Eens gesloten, kan je kiezen: je houdt het volk bij elkaar en laat ze nazwermen (doe ik niet) of je splitst op in kleinere volkjes die je wat lege ramen bijgeeft (aantal een beetje op gevoel). De bijen geraken door de extra ruimte uit zwermstemming en zwermen niet meer. 

Dit lukt aardig bij mij. Moeilijk doenbaar bij warré wellicht en misschien meer gedoe dan je wil, maar je hoeft geen moeite te doen om zwermstemming te onderdrukken en laat je bijen rustig het ritme bepalen. 

 

Is dit iets voor jullie? 

 

Dit bericht is gewijzigd 2 jaar geleden door Klaas133
 
Geplaatst : 01/01/2022 11:45 am
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 

@klaas133 Ik ben nog bezig met je vraag ivm je account. Ik ben vooral moderator, en ken niet alles van wordpress forums, maar nu zie ik (nadat ik de email aan je verstuurde) dat je hier een account hebt, die je gisteren aanmaakte.
Met welk email adres was je vorige account aangemaakt? Wat was je gebruikersnaam in je vorige account?

Ik weet ook nog altijd niet hoe het komt dat je vorige account geband werd...

Bedankt voor de tip in je bericht...

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 02/01/2022 12:54 pm
Deel: