Overgang naar klein...
 
Meldingen
Alles wissen

Overgang naar kleinere cellen.

25 Berichten
7 Gebruikers
17 Vind-ik-leuks
4,537 Bekeken
(@brtdrml)
Berichten: 8
Active Member
 

Boeiend, ik kreeg de tip om op dit forum te komen. 

Ik verwijs jullie graag naar volgende documenten: 

- On the natural cell size of European honey bees a fatal error or distortion of historical data [leuk lezen!]

- do_small_cells_help_bees_cope_with_varroa [david heaf]

- en de bronnen van ben som de cerf

- en ik denk het boekske van de konvib -> ik dacht april?

 

Voor onze bond 'gentse imkers' ben ik zelf wat aan het 'wetenschappen'. 

De bijen die reeds twee jaar zelf de raten 'vrij' bouwen hebben op '10' gemeten cellen een cel grootte van 5.2/5.3mm (De 'oude' raten beinvloeden de dikte). Voorlopig zijn dat zowat de resultaten.

Huidige simplex kasten en volken zitten allemaal op de 5.5mm. De afleggers hiervan zet ik eerst op waswafels gegoten op 5.1mm. Telkens die afleggers een nieuwe wafel kunnen/zullen bouwen zal ik er een 4.9mm in steken.

Indien je onmiddellijk overstapt naar 4.9 mm dan hebben de bijen last van brainfarts... Hun mooi geometrische opbouw faalt.

Volgens de bronnen op Die Arbeit mit Ablegern – ResistantBees

Zou het volgende haalbaar zijn:

- er zijn meer bijen per wafel. Het volk groeit sneller aan... Mijn persoonlijk sceptisme  heeft wel geleerd dat een Q tot 2000 eieren kan leggen... en een wafel van 4.9 zou 8600 cellen hebben... Ik zie wel wat er zal gebeuren.

- Als dat waar is, dat het volk zoveel bijen zal hebben, dan komen volgende vragen op:

* klopt het dat de werksters op 20 dagen geboren worden?

* klopt het dat er idd minder varroa zijn?

 

Dat zijn de plannen voor dit seizoen. (Tevens verklein ik de raamafstand -> ik merk op dat de vrije bouw altijd heel dicht op elkaar is...)

 

Niets houd jullie tegen om zelf eens een meetlat te nemen en een oude wafel 'vrije' bouw te meten 🙂

Ik  ben benieuwd.

 

 
Geplaatst : 19/05/2021 3:12 pm
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 

Dag BRT, 

Hartelijk welkom op HET forum. Goed dat je er ineens vol passie invliegt...

Ik heb mijn ervaringen reeds gedeeld in dit gesprek, er is sindsdien nog niet veel bijgekomen. Enkel dat ik nu besef dat de bijen op 5,1 mm zetten niet voldoende is om zelfs maar het aantal volken op peil te houden. (Bij mij) Al zag het er in het begin veelbelovend uit.

Er werd broed geopend, verwijderd en herbelegd. Ik dacht dus:"Okee, ik heb het gevonden."
Maar nu heb ik weer maar 2 volken, en ik probeer al enkele jaren mijn aantal volken te vermeerderen. Wat dus niet lukt...

Daarom heb ik besloten om mijn experiment met enkel kleine cellen te stoppen. Ik blijf verder doen, maar ga de bijenvolken binnenkort ook op compostbodems met roofmijtjes zetten. 

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 19/05/2021 5:45 pm
(@brtdrml)
Berichten: 8
Active Member
 

@lucpintens

Het zal inderdaad de combinatie zijn. Hier is de roofmijt reeds in gebruik. Sowieso af en toe een opstoot van varroa. Vermoedelijk een balans zoeken tussen de roofmijten, kleinere cellen en de ramen dichter plaatsen.

Benieuwd waar het zal eindigen. Ik was al blij het artikel te lezen in het blaadje van de konvib.

Succes ! 

 
Geplaatst : 19/05/2021 10:23 pm
LucPintens reageerde
(@klaas133)
Berichten: 5
Active Member
 

@brtdrml 

Heb je intussen bevindingen om te delen?

Waar haal jij je waswafels? Toevallig een link naar een webwinkel?

 
Geplaatst : 23/01/2022 11:48 pm
(@brtdrml)
Berichten: 8
Active Member
 

@klaas133 

Dag Klaas

Voorlopig is er al 1 kast bezweken. Maar, zoals vaak zal de waarheid breder zijn dan initieel in dit forum. Ik zal dus niet zeggen, net als Luc, dat dit de oplossing is. Bijleren, beter Imkeren, lezen, lezen en luisteren. 

Situatie;

2 afleggers op 5.1 mm

2 zwermen op 5.1 mm

1 zwerm onmiddellijk op 4.9mm -> deze had de meest bizarre opbouw, maar doet het nog steeds prima. 

5 volken op een mengeling van 5.5 en 5.1 mm -> doel: afleggers maken voorjaar op kleinere cellen (als ik de notitie nog kan lezen op de latten :-))

10 volken op roofmijten met permanente compost bodem.

Elk volk heeft minstens 2 keer een extra lading roofmijten gekregen doorheen het jaar. Bij controle van de compost kwam ik altijd roofmijten tegen. Geen idee hoe ik het aantal waarnemingen moet extrapoleren op het totaal compost. (Opdrachtje voor 2022).

Er zijn van de totaal 10 volken, 2 volken op een aparte stand die ik tevens oxaalzuurstrips heb gegeven. Dze zijn toegevoegd voor de winter en steken er nog steeds in. Deze 2 volken leven nog steeds. Nog geen controle uitgevoerd op de aanwezigheid van mijten in de compost. 

Waar kan je de waswafels kopen?

Er zijn twee opties. Online is er een winkel in Nederland waar ik en mijn Imker Maatje Christophe, een hoeveelheid gekocht hebben. 

Andere optie: Honeybee valley leent waswafelgiet-machine uit aan verenigingen.

 

Voor resultaten is het nog te vroeg. Ik kan pas in het voorjaar de volken beoordelen op hun groei en mijtenval.

 

Hopelijk ben je al iets geholpen met dit antwoord.

 

Groeten,

 

Bart 

 
Geplaatst : 24/01/2022 7:12 pm
(@klaas133)
Berichten: 5
Active Member
 

@brtdrml

Dit jaar niet voldoende was om wafels te gieten. Ik spaar door naar volgend jaar ?

Weet je welke webshop in Nederland? Dan kijk ik daar even... 

 
Geplaatst : 24/01/2022 7:20 pm
(@klaas133)
Berichten: 5
Active Member
 

Hoi allen,

Komend seizoen zou ik graag een of enkele volkjes overzetten naar een kleine celmaat. Ik werk normaal met vrijbouw in ramen onder een strip van 2cm (of een met was ingesmeerde bovenlat van het raam: gaat ook prima), maar hiervoor zal ik volledige waswafels nodig hebben in het begin, vermoed ik.

Nu de vraag: online vind ik dit niet. Weten jullie een webshop waar je dit kan kopen?

Verdere nuttige tips zijn uiteraard ook welkom 😉

 

 
Geplaatst : 24/01/2022 11:00 pm
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 

@klaas133 Ik heb je bericht naar dit onderwerp verplaatst omdat het me handiger leek. Zo staat alles ivm kleine cellen samen...

Nu maar wachten tot @brtdrml ons het webadres doorspeelt hee ? 

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 24/01/2022 11:05 pm
(@klaas133)
Berichten: 5
Active Member
 
Geplaatst door: @lucpintens

Nu maar wachten tot @brtdrml ons het webadres doorspeelt hee ? 

Vol verwachting klopt ons hart, wie de raat heeft eer 't seizoen start

?

 
Geplaatst : 24/01/2022 11:34 pm
LucPintens reageerde
(@brtdrml)
Berichten: 8
Active Member
 
 https://www.imkerswinkeldelinde.nl/kunstraat/kunstraat-gegoten-49mm-kleine-cellen/kunstraat-spaarkast-49mm-1-kg 
 
Geplaatst : 25/01/2022 8:10 am
LucPintens reageerde
Pagina 2 / 2
Deel: