Tros bijen buiten d...
 
Meldingen
Alles wissen

Tros bijen buiten de kast met 0 graden

3 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,604 Bekeken
(@karin)
Berichten: 45
Trusted Member
Topic starter
 

Ik heb een vraag maar ga dit eerst even schetsen. Half februari een nieuw volk gekocht op een segenberger broedkamer. Volk groeit goed maar zondag 27 maart blijven er een deel bijen buiten aan de vliegopening bij mistig weer en 7 graden.  Omdat ik dacht dat ze krap zaten heb ik een broedkamer met 3 lege ramen en de rest opgevuld met isomo voor de warmte van het broednest niet te verstoren boven op de kast  gezet. Nu gisteravond zaten er nog meer bijen buiten aan de vliegopening. Ik heb deze nacht een deken aan de oostkant gehangen en de bijen gaan rond om elkaar warmte houden en zijn in de holte van het deken gaan zitten. Nu zit er een hele tros bijen buiten en.het wordt zo koud vannacht.  Ik heb nog een deken verder voor de opening gehangen en ze zitten daar nu samen. Ik stuur een foto mee van vanavond om 19u.  De kast open doen en ramen bijsteken en isolatie weg doen is een optie maar niet met dit weer veronderstel ik. Iemand een idee hoe dit komt en wat ik best doe.

 

Ik woon en heb bijen in Heusden-Zolder

 
Geplaatst : 01/04/2022 8:54 pm
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
 

Wat een eigenaardige situatie. Aangezien warmte stijgt had ik de lege broedbak onderaan gezet. Nu hebben ze hele leegte die boven het broednest. Ik zou ze alsnog verwisselen.

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 02/04/2022 12:34 pm
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
 

Hey Karin,

 

Ik was daarstraks in een oud imkerboek aan het lezen en kwam een stukje tekst tegen dat me aan jouw situatie doet denken. Zie bijlage. Het gaat over de periode maart-april. 

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 04/04/2022 5:02 pm
Deel: