Uitbouw natuurraat ...
 
Meldingen
Alles wissen

Uitbouw natuurraat van kleine zwermen

3 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
3,185 Bekeken
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
Topic starter
 

Ik heb dit jaar 2 kleinere zwermen in omgebouwde kasten gezet. Het zijn Dadant kasten die ik omgebouwd hebt tot warmbouw kasten. De honingbak staat ononderbroken onderaan zodat de bijen door natuurbouw in de diepte kunnen gaan. Ik kan de ruimte verkleinen of vergroten via een vulblok. 

Het ene volk maak ik me geen zorgen over. Ik heb het geluk (als imker) dat hier massaal balsemien staat dus daar winteren ze op in. Bij het andere volk heb ik de indruk dat ze het heel goed doen, maar toch hebben ze maar 4 toplatten diep uitgebouwd en de rest is niet zo diep. 

Ik vroeg me af, daar ik niet met kunstraat werk, ofdat de bijen wel genoeg hebben uitgebouwd om voldoende voedsel op te slaan? Want aan voedsel geen gebrek hier. Er wordt hier nog erg veel stuifmeel binnengebracht ook. Dus nu weet ik het eigenlijk nier. Het lijkt alsof ze te weinig raat hebben om voeding op te slaan. De zwerm is van 26 juni, maar niet groot.

 

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 19/09/2021 8:55 pm
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 

Ja 4 raten dat lijkt me toch wel wat weinig, al is het dadant en warmbouw. Ik zou in dit geval ervoor kiezen om bij te voeren...

Ik heb een verassingszwerm en die bezetten slechts 3 gallerijen. Die worden momenteel ook bijgevoerd. Ratenbouw dien ik niet te stimuleren, ik voer momenteel met siroop van 60% suiker + 'eigen' honing + stuifmeel + bijenthee + mycelium extract...

Als je zou bijvoeren neem jij best een andere verhouding denk ik, Joris. Iets om ratenbouw te stimuleren...

 

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 19/09/2021 10:26 pm
(@adriaan)
Berichten: 44
Trusted Member
 

@Joris

Vermoedelijk hebben ze genoeg raat gemaakt om alle bijen een plaatsje te geven op de raat. In dat geval hebben ze ook voldoende ruimte om de wintervoorraad op te slaan.

 
Geplaatst : 25/09/2021 7:27 pm
Deel: