Zijn er nog andere ...
 
Meldingen
Alles wissen

Zijn er nog andere Warré-kastimkers in m'n buurt?

10 Berichten
6 Gebruikers
5 Vind-ik-leuks
4,662 Bekeken
Peter Cauwenberghs
(@peter-cauwenberghs)
Berichten: 5
Active Member
Topic starter
 

Beste, 

Sinds een drietal seizoenen imker ik met Warré-kasten. Mijn volken staan ten noorden van het Land van Waas, t.w. in het grensdorp Clinge/De Klinge.

Ik wil graag weten of er in het gebied De Klinge, Stekene, Kemzeke, Sint-Gillis-Waas, Meerdonk, Verrebroek, Nieuwkerken-Waas, Sint-Niklaas,.... nog andere imkers wonen die ervaring hebben met Warré-kasten.

Alvast dank om te willen reageren!

 
Geplaatst : 22/06/2021 8:15 pm
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
 

Hoi Peter!

 

Ik woon in Weert, Bornem. Juist over 't water ? Ik imker met Warré, boomstammen, korven,.. 

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 22/06/2021 9:12 pm
Peter Cauwenberghs
(@peter-cauwenberghs)
Berichten: 5
Active Member
Topic starter
 

@joris-de-kerpel

Dag Joris,

Dank voor je reactie! Ik houd Weert/Bornem in 't achterhoofd!!

Beste groet,

Peter

 
Geplaatst : 23/06/2021 11:31 am
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 

Dag Peter, en welkom. 

Er moeten er nog zijn. Ik heb in 2013-2014 een cursus apicentrische bijenteelt gegeven aan mensen van de transitiegroep in Stekene. 12 mensen hebben dan hun eigen Warré kast gebouwd, zo begon de cursus toen. (1 persoon maakte een Perone-kast.) 

Ik weet niet wie van die groep nog imkert, maar er waren er meerderen die de microbe goed te pakken hadden. Het kan zijn dat ik thuis nog ergens gegevens heb van hen, maar ik ben momenteel op reis. En ze hebben me die gegevens niet gegeven om ze aan anderen door te geven. Maar ik zal zien wat ik kan doen als ik weer thuis ben...

Misschien kan je ondertussen Transitie Stekene contacteren? Eens horen...

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 26/06/2021 4:00 pm
Peter Cauwenberghs
(@peter-cauwenberghs)
Berichten: 5
Active Member
Topic starter
 

@lucpintens 

Dag Luc,

Dank je wel voor je antwoord! Ik ga ermee aan de slag en laat je nadien weten hoe het gelopen is.

Met vriendelijke groet,

Peter

 

 

 
Geplaatst : 28/06/2021 2:59 pm
LucPintens reageerde
 Bert
(@bert)
Berichten: 19
Eminent Member
 

Dag Peter,

ik woon in Bazel. Ik ben sinds een jaar gestart met imkeren. Begonnen met simplex en vorige winter/voorjaar mijn eigen Warrékast gebouwd. Maar ik heb absoluut nog geen ervaring.

Bijen in Bazel(woonplaats)

 
Geplaatst : 04/07/2021 8:01 am
LucPintens reageerde
Peter Cauwenberghs
(@peter-cauwenberghs)
Berichten: 5
Active Member
Topic starter
 

@bert 

Dag Bert,

Eerst en vooral m'n excuses dat ik nu pas reageer....... ? 

En laat ik je geruststellen: 't is geen schande om [nog] geen ervaring te hebben met imkeren-met-Warré-kasten. Ook ik ben ooit moeten beginnen 'van nul'. Had al wel 15 jaar ervaring met Simplex (10-11 [productie]volken), nadien een aantal jaren geëxperimenteerd met alternatieve 'kasten' (lees: bananendozen (ja,ja!) en wijnkistjes (ook daarin kan je bijen houden!) en met de korfteelt. Om uiteindelijk bij de Warré-kast uit te komen.

Als Clinge voor jou geen afstand is (toch nog altijd zo'n 28 km) dan moeten we maar eens afspreken om 't een en 't ander uit te wisselen. Op dit ogenblik heb ik hier nog een Warré-kastje staan met daarin een zwermpje-in-opbouw. Als didactisch materiaal is dat vooreerst voldoende denk ik.

Dus, als je jezelf verder wil 'bijspijkeren' stuur gerust een mailtje naar peter_cauwenberghs@hotmail.com om verder af te spreken.

 

 
Geplaatst : 10/07/2021 4:54 pm
Bert reageerde
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 

@peter-cauwenberghs Ikzelf heb ondertussen meer dan 10 jaar ervaring met Warré kasten, en als er vragen zijn mag je die altijd hier stellen natuurlijk. 

Zie ook hoofdstuk 8 en 9 van mijn ABC-boek

Weet je wat? Via deze link kan iedereen die het nu nog niet heeft het ABC-boek downloaden. Als een soort tijdelijke promotie; de WeTransfer link is slechts 7 dagen geldig. (Vanaf woensdag 14 juli MMXXI 's middags.)
Nadien is het weer de gewone procedure en vraag ik een donatie van 26€. Wie het gratis download mag natuurlijk een vrije bijdrage doen, de fondsen worden integraal gebruikt in mijn honingbijen-conservatie-project. Alle info is beschikbaar op mijn website.

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 14/07/2021 12:12 pm
Joris De Kerpel reageerde
(@brtdrml)
Berichten: 8
Active Member
 

Gent 🙂

 
Geplaatst : 29/09/2021 11:34 am
LucPintens reageerde
(@bart-claes)
Berichten: 16
Eminent Member
 

Dag Peter, mijn bijen zitten ook op warré.

Ik maak de kasten zelf.

Ik heb ze op een roofmijtenbodem staan.

Ik woon wel in regio Herentals dus dat is wel een uurtje van De Klinge.

gr Bart

 

 
Geplaatst : 16/11/2022 12:15 pm
Deel: