Meldingen
Alles wissen

Overwinteren

16 Berichten
5 Gebruikers
26 Vind-ik-leuks
3,539 Bekeken
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
Topic starter
 

Ik heb een volk dat op 1 kamer de winter gaat ingaan. Aan het raampje zie ik veel honing, en ik heb het gevoel dat het ondertussen een vrij sterk volk is. 

Nog mensen die overwinteren op 1 bak?

Tips? 

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 04/09/2020 12:48 pm
Bert reageerde
Bjorn
(@bjorn)
Berichten: 26
Eminent Member
 

Overwinteren op 1 bak kan en wordt nog gedaan. 

Het principe van in bakken denken is echter mi niet echt aanleunend bij wat als natuurlijk imkeren wordt gezien.  Je ondersteunt bij het natuurlijk imkeren de bij door een geschikte woonst (kast) te zoeken.  De Warré kast is hierbij de enige waarbij het in bakken denken aan bod komt voor zover ik weet.  Overwinteren op Warré gaat doorgaans voor sterke volken op 2 tot 3 bakken.

 

Los van mijn bovenstaande opmerking kan ik volgende meegeven.

Ik veronderstel dat je op simplex werkt?  Dan kan ik herhalen dat dit nog gedaan wordt.  Als je het volk opvolgt en zeker bent van voldoende voer is het overwinteren zeker haalbaar.

Als tip kan ik meegeven: denk aan bijvoeren in geval van nood.  Waarmee ik bedoel dat als je in januari de kast tilt en merkt dat die wel héél licht is en de bijen bovenaan tegen de kast kleven is het soms beter om (zelfs in koud weer) de bijen een voederdeeg aan te bieden zodat ze niet verhongeren.

Mijn tip gaat dan enkel over het behouden van je bijen.  Er zijn namelijk zeer uitgesproken meningen die zeggen dat als je bijen het niet halen met wat ze door het jaar heen hebben verzameld het niet de juiste bijen zijn voor je lokale omstandigheden.

Zelf zie ik hier wat ruimte voor nuance gezien de natuur rondom ons niet meer is wat hij zou kunnen zijn.  Naar mijn aanvoelen moeten we meer investeren in de natuur (het drachtgebied) en zo kunnen we onrechtstreeks bijdragen tot de goede gezondheid van onze bijen waardoor bijvoeren inderdaad niet meer hoeft.

Het is droef om vast te stellen dat in mijn regio (grens Oost- West-Vlaanderen) de drachtperiode is gereduceerd tot wat er in de lente is te vinden.  Gedurende de rest van de zomermaanden halen de bijen, behalve in droge periodes waar ze alleen consumeren, slechts voldoende op om hun aantallen op peil te houden.

Dat is ook de reden dat ik het traditionele lente- en zomerslinger-verhaal niet wil volgen.  Ik gun mijn bijen alles wat ze halen en kijk pas in het voorjaar na of er 'te veel' in de kast zat.  Deze overwinterde honing zal ik (soms) oogsten als ze zelf nog minimaal 5 kg hebben om de maartse buien en aprilse grillen mee door te komen.

Zoals ze in het engels zeggen: 'my 2 cents' en 'to each his own'.

Woonplaats: WAREGEM
Bijenstanden: (WVL)Waregem, Anzegem
Bijenstanden: (OVL) Zulte, Olsene, Kruisem

 
Geplaatst : 05/09/2020 10:55 am
Bert, PeterVA, LucPintens and 1 people reacted
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
Topic starter
 

Hey Bjorn,

 

merci om te antwoorden!

 

Ik heb deze topic geplaatst in de categorie Emile Warré, en daar bedoel ik dus mee dat ik het over een warré kast heb. Ik dacht dat dit duidelijk ging zijn. ? Ik heb niets met simplex of andere gangbare kasten en heb een allergie voor het uitmelken van bijen.

De Kast dus.. het volk had al vrij snel beslist de tweede kamer niet meer uit te bouwen. Ze hebben vanaf juli tot nu op 1 vol uitgebouwde kamer gezeten. Voor mij is het de eerste keer dat ik meemaak dat een volk op 1 bak de winter in gaat, en ik vind daar weinig info over. Het gaat altijd, zoals u aanhaalde, over het overwinteren op 2 a 3 bakken. Ergens geloof ik ook wel dat het goed komt, maar ervaringen van andere imkers zijn toch altijd leuk. 

 

Dus als ik je goed begrijp voer jij alleen bij in het voorjaar? 

 

Qua dracht valt het hier dan toch iets beter mee. Ik zit regio Bornem, en door al dat water hier is er erg veel balsemien. Veel mensen vinden dat een pest, omdat het een exoot is, maar ik moet eerlijk bekennen dat het welgekomen is want de bijen dragen er nog steeds heel veel stuifmeel van binnen. Hier is groeit ook stevig wat klimop dus daar komen ze ook nog even met toe. 

 

Ik moet er ook nog even bijvertellen dat Bornem een bij-vriendelijke gemeente is, en ze doen echt hun best hier qua aanplanten. Maar inderdaad, er zou veel meer moeten gebeuren, en dat kan volgens mij het beste door de jeugd bewust te maken van het belang van de dracht. Investeren in de toekomst dus, via scholen, jeugdbewegingen.. Ik ben eerder hoopvol! Als die corona dan toch nog een voordeel heeft is het toch wel dat ik merk dat mensen rondom mij toch meer oog voor de natuur hebben gekregen!

 

 

 

 

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 05/09/2020 11:24 am
Bert reageerde
Bjorn
(@bjorn)
Berichten: 26
Eminent Member
 

@joris-de-kerpel

 

Excuses - ik keek via 'nieuwe berichten' en had daarbij niet in de gaten dat je topic bij Warré stond ? ?.

 

Met voldoende voer op één bak kan het wel lukken ja.

Ik voer in principe liever niet bij en heb (tot scha en schande) al moeten vaststellen dat ik in januari zelfs soms te laat was bij sommige latere zwermen waarvan ik dacht die halen het wel.  Daarom controleer ik nu iets meer het wintervoer dan de vorige jaren (Is nu mijn derde jaar).

Ik geef enkel voedsel aan volken die het nodig hebben.  Doorgaans² zijn dat de zwermen van dit jaar die na de voorjaarsdracht niet meer voldoende kunnen verzamelen.  Die begin ik op te volgen begin augustus.  Als de voedselvoorraad niet stijgt tijdens deze opvolging begin ik een plan op te stellen om midden - eind augustus te starten met voeren.  Zolang er plaats is buiten het broednest geef ik vloeibaar voedsel (2 kg suiker op 1 l water) in kleine hoeveelheden. (In een miniplus waar ik kleine volkjes heb opgebouwd is dat met een omgekeerd potje van 250 ml dat ik om de 2 a 3 dagen vervang - In grotere kasten is dit door een opengesneden melkkarton voor de helft te vullen (zo'n 500 ml) en er iets in te plaatsen dat de bijen helpt om niet te verdrinken. Deze melkkarton staat in een leeg hoogsel bovenop de kast.)  Ik stop met voeren als ik merk dat er niet veel plaats meer over is buiten het broednest. 

Mochten ze dan nog onvoldoende hebben overweeg ik deeg bovenop de ramen.  De beslissing hangt af van hoever we gevorderd zijn.  Hier is nog klimop te halen en af en toe beslist een boer nog een groenbemester in te zaaien, dus ik stel deze beslissing uit tot ik zeker weet dat het nodig is.  In het verleden stelde ik deze beslissing dus uit tot in januari, met niet al te beste resultaten. (ondanks najaarsdracht).

Geef ik te vroeg voer en leggen ze door de najaarsdracht de broedbol vol?  Neen, dit kon ik niet vaststellen tijdens mijn schaarse najaarscontroles.

 

²In de regel geef ik mijn 'productievolkeren' om ze maar zo te noemen - hoewel ik dus niet oogst - geen voer bij.  Het is een leerproces, ook voor mij.  Ik geef je hier enkel mee wat ik doe. 

Mijn volken staan ook verspreid over verschillende standen.  Op één stand waar ik het meest bijen heb staan zijn dat : 2 productievolken (P moer zwart en een Zwerm van ongekende origine van 2019 met duidelijk buckfast invloeden), één zwerm (2020 lijken me Carnica te zijn), twee afleggers op 6 ramen (1 aflegger van de zwarte P moer op dezelfde stand, 1 aflegger van een F1 volk afkomstig van diezelfde P moer; dus een F2), 1 volkje op 2 miniplus rompjes (F1 van een P moer via zwartebij.org)

 

 

Woonplaats: WAREGEM
Bijenstanden: (WVL)Waregem, Anzegem
Bijenstanden: (OVL) Zulte, Olsene, Kruisem

 
Geplaatst : 05/09/2020 11:53 am
Bert reageerde
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
Topic starter
 

@bjorn

 

Hehe, ik dacht al zoiets ? 

Stevig en een klaar antwoord, zalig! 

Ben nu ook bezig met 1 kast in kleine beetjes bij te voeren, vloeibaar en eveneens in kleine beetjes. Het is een erg raar volk.. 2 kamers uitgebouwd, in het voorjaar gezwermd, en die heb ik jammer  genoeg niet kunnen scheppen. Het lijkt alsof het overgebleven volk zich niet echt kunnen herstellen heeft van dat zwermen. Ach.. we zullen wel zien. Zoals je eerder aanhaalde ben ik ook een beetje van de mening dat een volk maar sterk genoeg moet zijn om te overleven. Alhoewel ons ingrijpen in de natuur het ze er niet makkelijker op gemaakt heeft. 

Imker jij ook met warré?

 

 

 

 

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 05/09/2020 12:52 pm
Bert reageerde
Bjorn
(@bjorn)
Berichten: 26
Eminent Member
 

Ik imker op verschillende types kasten.  Conventionele en meer natuurlijke.  Warré is daar één van. (thans 5 volken op Warré).

Woonplaats: WAREGEM
Bijenstanden: (WVL)Waregem, Anzegem
Bijenstanden: (OVL) Zulte, Olsene, Kruisem

 
Geplaatst : 07/09/2020 4:23 pm
Bert reageerde
(@lode)
Berichten: 45
Lid Admin
 

Toch maar eens meegeven dat ik dit soort uitwisselingen boeiend vind. Voor mij alvast geen gemakkelijk onderwerp: In welke mate of wanneer beslis je tot bij-voederen en... als je dat doet wat geef je de bijen dan.
Betrouwbare honing lijkt me alvast de beste voeding. En als het met suiker moet dan toch liefst bio. Je kan met bio-rietsuiker siroop maken en er is ook bio suikerdeeg voor bijen te koop. Ik heb een par jaar resoluut nooit bijgevoederd maar als ik nu bijv. een late zwerm installeer geef ik die toch wel te eten als het aanbod buiten schaars is. Ik gebruik tot nu alleen Warrékasten (maar die holle boomstam komt er zeker) en hef die af en toe eens op zodat ik toch een idee heb van wat er in zit aan voeding. Volkeren die al een paar jaar stevig geïnstalleerd zijn ga ik niet bijvoederen. Moesten we nog wat meer volk naar dit forum kunnen lokken dan zou dit zeker nog leerrijke reacties meebrengen... Hoop doet leven.

Bijen in Arc-Wattripont & Ronse

 
Geplaatst : 18/09/2020 10:21 am
Bert en PeterVA reageerden
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
Topic starter
 

Ik las vandaag een getuigenis van een ervaren imker. 

"Het gaat nog zo slecht niet met de bijen . In de lente had ik wat volken weggedaan omdat ik teveel werk had . Nou de stal staat weer helemaal vol en ik ben weer klaar voor de winter . Ik heb slechts 14 kannen suiker op het totaal gevoerd , ik zal met een maand nog een keer controleren of er nog voldoende aanwezig is"

Dan vraag ik me af of ik wel juist bezig ben, door praktisch niets bij te voeren. Zulke getuigenissen brengen mij twijfel en verwarring. 

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 18/09/2020 4:56 pm
Bert reageerde
Bjorn
(@bjorn)
Berichten: 26
Eminent Member
 

@joris-de-kerpel De meeste conventionele imkers nemen alle honig weg die niet in de broedbak zit. Om daarna bij te gaan voeren tot 15 a 20 kg voor de winter. (de hoeveelheid hangt sterk af van het type kast).

Als natuurimker ben ik nieuwsgierig naar de invloed van het kasttype op de ontwikkeling en gezondheid van mijn bijen.  Ik streef er dan ook naar om terug dichter bij de holle boom te gaan, wat voor mij wil zeggen: Goede isolatie, voldoende vochtregeling maar tegelijk toch nog bruikbaar om te 'imkeren'.

Hierbij speelt vooral in mijn hoofd dat

bijen die het warm kunnen houden 

  1. minder voedsel verbruiken om deze warmte te produceren
  2. genieten van een drogere ruimte omdat het condensatiepunt ergens onder de cluster bijen zal zitten

Bijen die droog zitten

  1. Geen enkel gevaar lopen om af te koelen door druppend vocht
  2. minder last hebben van schimmels

Er is aangetoond in onderzoek dat bijen in een holle boom met véél minder voorraad toch overleven én dat hun ingewanden mooi gelig en roze zijn van kleur tegenover zwarte ingewanden van bijen die op kasten gehouden worden.  Deze donkere kleur is afkomstig van het poetsgedrag die bijen hebben in de kast om de schimmels onder controle te houden! (Ik vermoed een onderzoek van Torben Schiffer) 

Goede kasten zouden de bijen dus helpen om beter de winter door te komen! (En het nodige bijvoeren reduceren of zelfs onnodig maken, waardoor je als natuurlijk imker mogelijks toch een potje honing kan wegnemen voor jezelf!)

Woonplaats: WAREGEM
Bijenstanden: (WVL)Waregem, Anzegem
Bijenstanden: (OVL) Zulte, Olsene, Kruisem

 
Geplaatst : 20/09/2020 12:48 am
Joris De Kerpel reageerde
Bjorn
(@bjorn)
Berichten: 26
Eminent Member
 
Geplaatst door: @lode
  1. In welke mate of wanneer beslis je tot bij-voederen en...
  2. als je dat doet wat geef je de bijen dan.

Betrouwbare honing lijkt me alvast de beste voeding. En als het met suiker moet dan toch liefst bio. Je kan met bio-rietsuiker siroop maken en er is ook bio suikerdeeg voor bijen te koop.

Ik heb een par jaar resoluut nooit bijgevoederd maar als ik nu bijv. een late zwerm installeer geef ik die toch wel te eten als het aanbod buiten schaars is.

Ik gebruik tot nu alleen Warrékasten (maar die holle boomstam komt er zeker) en hef die af en toe eens op zodat ik toch een idee heb van wat er in zit aan voeding. Volkeren die al een paar jaar stevig geïnstalleerd zijn ga ik niet bijvoederen.

Moesten we nog wat meer volk naar dit forum kunnen lokken dan zou dit zeker nog leerrijke reacties meebrengen... Hoop doet leven.

Over punt 1:

Dat hangt sterk af van imker tot imker en zal mee bepaald worden wat zijn bedoeling is met de bijen.

Voor mij is het eenvoudig: Zwermen/afleggers voer ik het eerste jaar bij als blijkt dat er geen dracht meer is nadat ze geïnstalleerd/gekocht/zelf gemaakt zijn, of onvoldoende dracht was om voldoende voorraad te verkrijgen voor de winter.  Halen ze het voorjaar dan laat ik ze aan hun lot over als het ware.

Over punt 2:

Gezien ik nog niet lang bezig ben heb ik geen honing van eigen volken, dat zou inderdaad de voorkeur hebben.  Wat ik geef hangt af van wanneer in het seizoen en wat ik nog wil dat de bijen gaan doen.  Het is naar mijn weten niet echt onderzocht maar ik hou me maar aan de 'wijsheid van de heren' die het zo verkondigen.

  • Wil ik dat ze nog raat bouwen, dan geef ik een 1 op 1 vloeibare oplossing 
  • Wil ik dat ze het voedsel opslaan, dan geef ik 2 delen suiker op 1 deel water in vloeibare oplossing
  • Kan ik niet voldoende opvolgen of bij bovenstaande het voedsel goed opgenomen wordt, dan geef ik deeg, achterin de kast in geval van ERB's of in een voederbak (raam model of bovenaan als extra romp afhankelijk van hoeveel bijen en welk kast-type). Dit om te voorkomen dat het suikerwater gaat gisten of schimmelen of ...
  • Verwacht ik kouder weer en is met bovenstaande nog niet genoeg voorraad, dan leg ik ook deeg maar dan OP de ramen in de verpakking met een gat in gesneden. (directer contact tussen voer en bijen -> clustervorming wordt minder doorbroken + warmt het terug op dan 'drupt' de deeg niet op de bijen)
  • Stel ik vast tijdens de winter dat de kast te licht wordt dan overweeg ik om deeg, volledig uit de verpakking, op de ramen te leggen.

Ik gebruik kraantjeswater zonder toevoegingen van zuren, plantenextracten of vitaminepreparaten.

Als betrouwbare honing zie ik enkel honing van mezelf en al in mindere mate die van een imker waarvan ik zijn methode ken.

Biologische suiker heeft, ondanks de aankoopprijs, inderdaad mijn voorkeur, maar ik ga niet heiliger dan de paus zitten doen, de portemonnee spreekt soms ook.  Dit jaar ben ik van 4 naar 20 volken gegaan (splits van mijn onbehandelde overlevende volken én zwermen samen + 1 volk van een overlarfproject uitgaande van de zwartebij.org dat niet zo goed gelukt is als ik hoopte)

Van die 20 zitten er héél veel zwermen tussen die ondanks bijvoeren om ze winterklaar te krijgen gewoon consumeren wat aangeboden wordt.  Wat waarschijnlijk al aangeeft dat ik in kleine hoeveelheden bijvoer, maar 1 volk zit toch al door de  3e pak van 2,5 kg suiker heen zonder ook maar 1 raam voorraad te hebben aangelegd.  Wél is hun broedbol met 1 raam groter geworden.  Ik heb er het raden naar of het een combinatie is van voeren en het goede weer... Mogelijk spelen er nog factoren...

Ik hoop volgend jaar ook een volk op een boomstam te kunnen zetten (liefst een zwerm).

En als afsluiter: Een forum is niet meer aantrekkelijk voor de jeugd - of zo heb ik toch de indruk.  Ander sociale media vind ik dan weer onoverzichtelijk.  Misschien zit er nog een gat in de digitale markt dat gevuld moet worden?

Woonplaats: WAREGEM
Bijenstanden: (WVL)Waregem, Anzegem
Bijenstanden: (OVL) Zulte, Olsene, Kruisem

 
Geplaatst : 20/09/2020 1:11 am
Bert reageerde
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 

Ja fijn gesprek hier. Ik had het eerst gemist, maar kan nu wel wat aanvullen met mijn ervaringen. Ik imker ondertussen al zo'n 10 jaar met Warré kasten en heb dus al vanalles meegemaakt/geleerd/uitgeprobeerd. 

Volken in Warré blijven over het algemeen iets kleiner (afhankelijk van de omstandigheden en de dynamiek) en het kan inderdaad voorvallen dat een volk het bij 1 bak houdt het eerste jaar. Vestiging en overleven is dan het belangrijkste. Als zo'n volk het 2de jaar niet meerdere bakken vult, is er iets aan de hand. 

Op zich is je situatie niet slecht @joris-de-kerpel Als je niet vermeld had dat er veel klimop in je buurt staat, moest ik nu een hele uitleg doen. Aangezien dat nu niet hoeft, vat ik het wat samen. 
Zo'n 1-bak-volk zal proberen om tegen dat de winter echt begint, voldoende voorraad op te slaan in de ruimte die vrijkomt omdat het broednest stilaan verkleint. Je zou kunnen bijvoeren in kleine hoeveelheden zodat de ruimte die het volk nog wil benutten voor het broed niet met je voer gevuld wordt. Of de bijen kunnen, zoals in dit geval, geleidelijk aan zelf de vrijgekomen ruimte die niet meer nodig is voor het broed opvullen met stuifmeel en nectar van de klimop en eventuele andere voedingsbronnen. 

De klimop is stilletjes beginnen bloeien ondertussen en zal dat blijven doen tot het ongeveer vriest.

Veel succes.

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 22/09/2020 5:20 pm
Bert reageerde
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
Topic starter
 

@bjorn

 

Ik heb hier een artikel staan over mijn warré in combinatie met de holle boomstam. Dat is volgens mij een goede balans van het gene waar jij naar op zoek bent. Zo natuurlijk mogelijk bijen houden met toch een opening naar het gangbare imkeren. 

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 23/09/2020 12:00 pm
Bert en Bjorn reageerden
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
Topic starter
 

@lucpintensVV

 

Duidelijke uitleg. Merci! Dan vraag ik me nog af of het lege hoogsel, onder de uitgebouwde bak, niet overbodig is. Lijkt me in de winter alleen maar ballast omdat ze dat ook moeten verwarmen. 

 

Over het forum op zich. Ik geloof daar nog steeds in.  Vorig jaar heb ik terug erg veel gelezen op het net en ik moet zeggen dat ik toch, qua internet, de meeste info uit forums gehaald heb. Zowel directe info alsook links naar filmpjes/blogs/teksten. Sociale media zoals facebook is leuk voor is een fotootje of snelle up to date info, maar is veel te vluchtig om echt kennis op te vergaren. Dat is althans mijn mening. 

Zoals ik al eerder vermeld heb, draag ik graag mijn steentje bij om mensen aan te trekken en warm te maken voor het natuurlijk imkeren. Vandaar dat ik hier ook zo vaak vragen stel, soms makkelijk, dan weer moeilijk, zodat er bij zoektermen op google over natuurlijk imkeren, dit forum bovenaan komt te staan. Ik hou ervan gesprekken op te trekken. Zo heeft iedereen er wat aan. 

 

 

 

 

 

 

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 23/09/2020 12:12 pm
Bert, PeterVA and Lode Devos reacted
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 
Geplaatst door: @joris-de-kerpel

Lijkt me in de winter alleen maar ballast omdat ze dat ook moeten verwarmen. 

De bijen verwarmen in de winter (als ze in cluster zijn, bij buitentemperaturen van ongeveer 7 graden C) enkel de cluster. Er geraakt daar weinig warmte verloren. Het beetje dat er toch uit geraakt, zal eerder stijgen dan dalen. Onderzoek van de warmtehuishouding in de winter heeft aangetoond dat een lege bak onderaan eigenlijk meer warmte behoud doordat de binnenkomende koude buitenlucht niet in de ruimte komt waar de bijen overwinteren. Die koude lucht circuleert enkel in die lege bak. Zie het als een buffer...

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 23/09/2020 12:40 pm
Bert, Bjorn, Lode Devos and 1 people reacted
Bjorn
(@bjorn)
Berichten: 26
Eminent Member
 
Geplaatst door: @lucpintens
Geplaatst door: @joris-de-kerpel

Lijkt me in de winter alleen maar ballast omdat ze dat ook moeten verwarmen. 

De bijen verwarmen in de winter (als ze in cluster zijn, bij buitentemperaturen van ongeveer 7 graden C) enkel de cluster. Er geraakt daar weinig warmte verloren. Het beetje dat er toch uit geraakt, zal eerder stijgen dan dalen. Onderzoek van de warmtehuishouding in de winter heeft aangetoond dat een lege bak onderaan eigenlijk meer warmte behoud doordat de binnenkomende koude buitenlucht niet in de ruimte komt waar de bijen overwinteren. Die koude lucht circuleert enkel in die lege bak. Zie het als een buffer...

Doordat de koude lucht niet in contact komt met het deel waar je bijen zitten is de kans ook groter dat het condenspunt zich onder de cluster situeert, wat dus wil zeggen dat de condensatie onder uw bijen niet OP uw bijen kan terechtkomen! (Drup bij slecht geïsoleerde kasten)

Woonplaats: WAREGEM
Bijenstanden: (WVL)Waregem, Anzegem
Bijenstanden: (OVL) Zulte, Olsene, Kruisem

 
Geplaatst : 26/09/2020 4:40 pm
Bert en LucPintens reageerden
Pagina 1 / 2
Deel: