Meldingen
Alles wissen

Warré kasten ombouwen naar cilinder.

4 Berichten
3 Gebruikers
3 Vind-ik-leuks
870 Bekeken
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
Topic starter
 

Ik heb mijn Warrékasten omgebouwd zodat ze rond zijn vanbinnen. Eerst had ik het plan dit met leem te doen, wat ik ook gedaan heb, maar dit bleek te zwaar te zijn. Daarna heb ik enkel stro gebruikt en enkel op de onderkant van de hoeken leem gesmeerd op er voor te zorgen dat het stro er niet uitvalt. Op de foto's kan je zien hoe ik het gemaakt heb. Ik heb dit vorig jaar gedaan met een Dadant-Blatt en dat is goed ontvangen door de bijen. Zo kan je op een goedkope manier de vierkante bakken aanpassen naar een (naar mijn mening) betere huisvesting voor de bijtjes. Die afstandsbleddens doe ik er uit, en hang er 9 toplatten, maar dat doe ik alleen omdat ik geen afgesloten plafond wil, maar dat er 'afzuiging' is via het isolatiekussen. Ze mogen warbouw plegen, en ik hang ook alleen die toplatten helemaal vanboven. Ze mogen doorbouw naar beneden doorheen alle bakken. 

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 05/01/2023 6:49 pm
LucPintens reageerde
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 

Dat ziet er heel goed uit. Amaai !

Ik heb ervaring met korfvlechten, als je wil kunnen we misschien iets organiseren?

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 07/02/2023 10:50 pm
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
Topic starter
 

@lucpintens Hey Luc, fijn je te horen!

 

Wat denk jij over deze aangepaste kasten als lokkast te gebruiken? Heb al succes gehad met lokkasten die uit 2 standaard warré bakken bestaan.Maar mijn twijfel zit em in de aantrekkelijkheid van stro. Ik weet dat eens als de bijen in de kast zitten, ze het stro gaan propoliseren. Wat ook deels mijn doel is. Ik vraag me echter af of het voor de de scouts niet TE ruw zal zijn. 

 

Edit:

Ja, heel graag iets organiseren!! Heb ook een cursus korfvlechten gedaan. Wel heel erg lang geleden. Ik heb 2 korven die moeten hersteld worden maar kom er niet toe. Maar dus over organiseren; heel goed! Mis wel wat verbinding met gelijkgestemde imkers. Maar hoeft niet alleen over korfvlechten te gaan. Kast-aanpassingen die duurzaam, bij- en budgetvriendelijk mag er ook in zitten. Enfin, ik heb nog vele thema's waar ik rond zou willen werken. 

 

Groetjes! 

 

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 10/02/2023 3:07 pm
(@bart-claes)
Berichten: 16
Eminent Member
 

Dag Joris en Luc,

Ik ga dit jaar een uitgeholde boom als zwermkast gebruiken.

Ik heb 2 stukken van diameter 60 cm en hoogte 35 cm.

Deze zijn op natuurlijke wijze deels uitgerot in het midden.

De overschot ga ik uitzagen met een kettingzaag en uitbeitelen.

Er is een natuurlijke opening voorzien waar een tak heeft gezeten.

Diameter ongeveer 4 cm.

In het gebied waar deze zwermkast komt doe ik regelmatig bomen af die al te lang  dood zijn en kunnen vallen.

Ik heb dus ook al enkele bomen afgezaagd op een hoogte van circa 3 tot 4 meter zodat ik er zwermkasten op kan plaatsen.

De 'boomstamkast' die ik binnen enkele weken ga plaatsen wordt aan haar lot overgelaten...

Ik ga er enkel een eiken plank op leggen als deftig dak. (8cm dik)

Oude toplatten met wat oudere wildbouw aan en maar hopen..

Als bodem doet de afgezaagde boom dienst.

Met wat geluk een zwerm dit jaar op deze natuurlijke kast.

Als alles goed komt volgend jaar terug een zwerm op een warrékast vanuit de boomstamkast en de cirkel is rond.. 🙂

De foto' s volgen als alles klaar is.

 

Groet Bart

 

 

 
Geplaatst : 16/02/2023 11:24 am
Deel: