Warré-kasten te koo...
 
Meldingen
Alles wissen

Warré-kasten te koop

9 Berichten
3 Gebruikers
1 Vind-ik-leuks
2,392 Bekeken
(@driesla)
Berichten: 4
New Member
Topic starter
 

Hierbij bied ik heb een hoeveelheid rompen en bodems van Warré-kasten te koop aan:

18-tal rompen in thermisch behandeld populierenhout. Wanddikte 30mm, ruwe wand. Zowel gebruikte als ongebruikte.

30-tal rompen in Douglas-hout. Wanddikte 23mm. Zowel gebruikte als ongebruikte.

10-tal bodems.

Prijs overeen te komen. Materiaal op te halen in Zonnebeke.

Foto's te bekomen op vraag.

mvg,

Dries

 
Geplaatst : 14/03/2020 3:32 pm
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 

Dag Dries.
Kan je eens proberen hier wat foto's te plaatsen? Ik vraag het omdat ik geïnteresseerd ben in het aangeboden materiaal, en ook omdat we dan kunnen ervaren hoe gemakkelijk het gaat om hier foto's te plaatsen...

De ene bodem is de andere niet. Daarvoor kunne foto's interessant zijn. De bakken zullen waarschijnlijk wel overal hetzelfde zijn, tenzij ze gemaakt zijn op gewijzigde afmetingen. De binnenmaat is 30x30x21 cm? 

Zijn de rompen behandeld om ze tegen water te beschermen? Zo ja, op welke manier?
Is de Douglas inlands? Heb je ze zelf gemaakt of ergens aangekocht?
...

Mag ik je eveneens vragen waarom je ze wegdoet?

Heb je ook daken? Dat kan ook interessant zijn...

Vriendelijke groeten,

Luc

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 15/03/2020 5:31 pm
(@driesla)
Berichten: 4
New Member
Topic starter
 

Dag Luc,

Kan je me aanwijzingen geven over hoe foto's op te laden, want is me helemaal niet duidelijk...

Overige vragen:

Alle binnenmaten inderdaad 30x30X21

De populierenhouten rompen stak ik zelf in elkaar en zijn van inlands hout. Meeste rompen onbehandeld, maar thermisch behandeld. Kastjes doen het bijzonder goed als ze buiten staan.

Douglaskasten werden gemaakt door Gilles Denis. Franse Warré-imker. Dus Franse Douglas. Kregen een parafine-bad.

Ik heb nog een paar daken, maar niet veel. Gewoon geplooide metaalplaat.

Reden waarom ik ze weg doe: een verhuis in het vooruitzicht en uiteindelijk de knoop doorgehakt om enkel met simplex verder te doen. Voornaamste reden hiervoor: ik wil volop inzetten op selectie naar varroaresistentie en daarom weten wat er in de volken gaande is. Koninginnenwissels zelf in de hand hebben. Arrestmethodes kunnen toepassen...

Maar het is tof geweest om met Warré-kastjes gewerkt te hebben...

 

Groetjes,

Dries

 
Geplaatst : 15/03/2020 8:21 pm
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 

Voor mij is het ook nieuw. Maar ik zal eens proberen seh.

Wat ik doe is:
Onderaan het vak "Reageer" staat "Bestand toevoegen" en een knop "Kies bestand"
Klik op die knop en voeg een bestand toe. Je zal het dan niet direct zien, maar kan tekst invoeren zoals gewoonlijk. Ik veronderstel dat de foto in het bericht geplaatst zal worden, als het niet groter is dan de toegestane limiet van 10MB...

we zullen eens zien...

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 15/03/2020 9:05 pm
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 

Ah ja, dan staat het onderaan, als bijgevoegd bestand. En iedereen die erop klikt kan het zien en zo...

Maar om dus ook verder te gaan op de kasten: 
Interessant ja. Thermisch behandeld populieren hout (en waarschijnlijk ook ander hout) is dus vochtbestendig?

Ik gebruik mijn Warre kasten nu met ramen, omdat ik dan in de mogelijkheid ben om de overgang naar natuurlijke celmaat te begeleiden, en omdat ik dan ook de overgang naar zwarte bijen beter kan opvolgen en begeleiden. Ik heb in het bijenhuis in broechem bedraadde raampjes gekocht die passen in mijn Warre bakken mits inkorten van de oren (5mm eraf aan elke kant...) Poepsimpel, toch? Van mij mag je overstappen naar simplex als je wil, maar mij lijkt het niet nodig. Een stapel bakken blijft een stapel bakken hee...

In elk geval blijf ik geïnteresseerd om alles over te nemen, als ik het kan betalen. Hopelijk geraken we het eens over de prijs dus... (en over eventuele betalingsmogelijkheden)

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 15/03/2020 9:17 pm
(@driesla)
Berichten: 4
New Member
Topic starter
 

Hey, ik zie onderaan enkel de knoppen "Preview" "Revision" en "Save Draft". Misschien dat de "gewone gebruiker" geen foto's kan toevoegen?

Thermisch behandeld hout is inderdaad beestjes en vochtbestendig. En lichter dan onbehandeld hout. Populier is ook nog eens extra licht...

Misschien dat de discussie over kasttypes niet meer in dit topic thuishoort, maar die raampjes in Warré-kasten vind ik een beetje vreemd. Ik snap het natuurlijk vanuit praktisch oogpunt. Maar het hele idee van Warré was juist om geen raampjes te gebruiken. Zodat er geen "latje-tussenruimte-latje"-koude-bruggen meer zijn. En 2 warrérompjes geven de bijen hetzelfde werkbaar volume (effectieve cellen) van één simplexkast met 11 ramen. Maar met raampjes vermindert dat aanzienlijk natuurlijk. Maar iedereen zijn ding natuurlijk. En als het samenspel van imker en bijen werkt, dan werkt het! Zijn bijen en imker content...

Ik stuur alvast een mail met foto's naar bijen@ntrlkimkrn. Wellich komt dat bij jou terecht.

Groetjes,

Dries

 

 

 
Geplaatst : 15/03/2020 10:57 pm
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 

Ja, dat staat bij mij ook helemaal onderaan. Maar daarboven, onder het vak waar je de tekst kan invoeren, staat bij mij "Bestand toevoegen" en de knop "Kies bestand".
Bij jou niet dan? Dan moet ik te rade gaan bij onze webmaster Guy.
Misschien kan hij dit regelen, dus laat het me zeker weten. De mogelijkheid om foto's toe te voegen is soms essentieel in dit forum...

Vaak is het niet te vermijden om even af te wijken van het oorspronkelijke onderwerp, dat lijkt me in dit geval ook niet erg. 
Vaak wordt er vastgehouden aan een overtuiging ivm Warre kasten en zijn "methode" die niet op de werkelijkheid gebaseerd is. Bijvoorbeeld: een lege bak onderaan bijzetten, dat deed Emile Warre niet. Hij slingerde de raten en zette dus een bak uitgebouwde raten onderaan. Dat maakt onder andere dat de koningin die vlot zal gaan beleggen, want voor het warmhouden van het broednest zijn minder bijen nodig dan voor het uitbouwen van nieuwe raten. 
Maar het is inderdaad zo dat Warre vooral met toplatten werkte en dit model propageerde voor zijn "bijenkast van het volk". Ik beschouw het als een stapel bakken waarmee je alles kan doen wat je nodig acht, zoals in elke kastmaat eigelijk. Voor mij is de overstap naar natuurlijke celmaat een belangrijk onderdeel van een strategie om varroabestendigheid te bekomen, Sinds de invoering van waswafels met kleine cellen (5,1mm) doe ik geen varroabestrijding meer, ook niet met roofmijtjes, en kan ik toch voldoende volken in leven houden om mee verder te kweken. In verband met de warmtehuishouding zorg ik voor een goeie isolatiebak bovenaan en doe ik de kasten zo weinig mogelijk open...
Eens ik voldoende volken heb waarin de kleine celmaat gevestigd is, kan ik terug overstappen op de toplatten en het gebruik van ramen met waswafels verminderen of stoppen...

Je email is door Lode aan mij doorgestuurd. Ik zal die morgen beantwoorden, mijn email adres hier is luc@natuurlijkimkeren.org

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 16/03/2020 12:39 am
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
 

@driesla

 

Hey Dries, zijn de kasten ondertussen allemaal weg? 

 

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 15/11/2020 3:42 pm
(@driesla)
Berichten: 4
New Member
Topic starter
 

@joris-de-kerpel

Dag Joris,

Alle kasten hebben intussen een nieuwe locatie gevonden.

 

 
Geplaatst : 16/11/2020 9:19 am
Joris De Kerpel reageerde
Deel: