Aflegger zwermt en ...
 
Meldingen
Alles wissen

Aflegger zwermt en komt na halfuur terug in de kast

10 Berichten
4 Gebruikers
5 Vind-ik-leuks
2,077 Bekeken
 Bert
(@bert)
Berichten: 19
Eminent Member
Topic starter
 

Ik heb op 30 mei een broedaflegger gemaakt in een 6ramer. Na een maand wil ik via een overgangsplaat het volkje ruimte geven door een warréhoogsel onderaan toe te voegen. Ondertussen was de zonnewende al gepasseerd en daardoor was de bouwdrift al veel minder. De bijen kwamen niet in het warréhoogsel. Nu had ik een stukje raat aan 1 van de toplatten gehangen en wat was uitgesmeerd op de vliegplank van het Warréhoogsel.(wijze raad van Geert Steelant)Ook heb ik de bijen een zak suikerdeeg gegeven.Nu gingen de bijen wel in het warréhoogsel. Ik dacht dat ze aan het bouwen geslagen waren tot ze gisteren gingen zwermen. Na een halfuur in onze appelboom te hangen besloten te toch terug naar de kast te gaan. En na nog een halfuur was er precies niks gebeurt. Weten jullie wat hier gebeurt is. Was dit een bruidszwerm?

Bijen in Bazel(woonplaats)

 
Geplaatst : 04/07/2021 8:18 am
Joris De Kerpel
(@joris-de-kerpel)
Berichten: 148
Lid
 

Hey Bert,

 

ik heb net hetzelfde voor gehad maar dan met een korf op een warré hoogsel. De zwerm is ook teruggeslagen.  Na 5 dagen hoorde ik een tuter in de korf en nog is 2 dagen later heeft ze dan toch gezwermd. Mét succes. Het was wel maar een klein zwermpje. Mijn idee is dat om de 1 of andere reden de koningin niet mee was met de zwerm. Eens dat de zwerm terug de kast in was hebben ze de oude koningin afgemaakt en gewacht op de nieuwe om dan toch de kast te verlaten. Maar dat is ook maar een hypothese. 

 

Ik ben persoonlijk geen fan van bijvoeren. Maar als je de bijen wil laten bouwen zou ik geen suikerdeeg geven maar een oplossing 1:1 suikerwater, in kleine porties. 

Bijen in Beerzel, BD-landbouw De Akelei (Schriek) en Weert

 
Geplaatst : 04/07/2021 9:10 am
Bert reageerde
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 
Geplaatst door: @bert

Was dit een bruidszwerm?

Een maand na het maken van de aflegger? Dat denk ik niet. Wat dit dan wel was is niet te zeggen zonder bijkomende informatie. En dan nog...

Kan je eens kijken in de zesramer Bert, en ons zoveel mogelijk vertellen van wat je daar ziet?

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 04/07/2021 11:24 am
 Bert
(@bert)
Berichten: 19
Eminent Member
Topic starter
 

@lucpintens

Bedankt Luc zodra het wat beter weer is ga ik eens in de 6ramer kijken

Bijen in Bazel(woonplaats)

 
Geplaatst : 04/07/2021 2:48 pm
 Bert
(@bert)
Berichten: 19
Eminent Member
Topic starter
 

@joris-de-kerpel 

Joris bedankt voor je reactie.

Bijen in Bazel(woonplaats)

 
Geplaatst : 04/07/2021 2:51 pm
(@iwein)
Berichten: 12
Active Member
 

@bert 

Is het mogelijk dat je de Q uit het hoofdvolk mee in de aflegger hebt gestoken? Een beetje krap zetten en nog eens bijvoeren geeft enkele weken later een zwermpje. Kijk hiervoor het initiële hoofdvolk na op uitgelopen doppen.

 
Geplaatst : 10/07/2021 7:24 pm
LucPintens reageerde
 Bert
(@bert)
Berichten: 19
Eminent Member
Topic starter
 

@iwein  om eerlijk te zijn dat zou wel eens kunnen. Want ik heb de koningin niet gevonden/gezien. In mijn onervarenheid heb ik gedacht : het is niet erg waar de koningin zit : in de aflegger of in het hoofdvolk. Ondertussen nog geen tijd gehad/nog geen weer geweest om in de kast te kijken.

Bijen in Bazel(woonplaats)

 
Geplaatst : 10/07/2021 7:54 pm
 Bert
(@bert)
Berichten: 19
Eminent Member
Topic starter
 

@lucpintens ondertussen heeft het volkje nog 2 maal gezwermd en is telkens teruggeslagen in de kast. Ondertussen de 6 ramer al 2 maal open gedaan. De 1ste maal 4 zwermcellen verwijderd de koningin gezocht maar niet gevonden. 3 ramen stuifmeel en honing 3 ramen brias.Enkele dagen later nogmaals in de kast gekeken om de koningin te zoeken maar weer niet gevonden. 
ondertussen hebben ze niet meer gezwermd. Ze zijn nu het warréhoogsel aan’t bezetten op tros maar ze hebben voor zover ik kan zien door de raampjes nog niet gebouwd. Ik heb ze nochthans  suikerwater 1:1 gegeven. 
Het beeld op de vliegplank is goed. Er wordt goed gevlogen en de bijen komen toe met serieuze klompen stuifmeel aan hun poten.

Bijen in Bazel(woonplaats)

 
Geplaatst : 25/07/2021 2:03 pm
LucPintens
(@lucpintens)
Berichten: 163
Moderator
 

@bert Als er brias in zit, en dus ook eitjes, dan zit er zeker een leggende koningin in hee. Dus dat zit wel goed...
Maar waarom ze zwermen en telkens terugslaan weet ik niet.

Als je door het raampje een tros kan zien, kan het zijn dat ze aan het bouwen zijn. Meestal komen de raten pas zichtbaar als het bouwen wat verder gevorderd is.

En ik dacht dat om ratenbouw te stimuleren 1:2 suikeroplossing beter geschikt is. (=33% suiker) Er is wel nectar met een hoger suikergehalte, maar meestal zit het tussen de 15 en 35 %.

Bijen in Schilde (woonplaats)

 
Geplaatst : 26/07/2021 3:18 pm
Bert reageerde
 Bert
(@bert)
Berichten: 19
Eminent Member
Topic starter
 

Update

Ondertussen heeft het volkje het warréhoogsel bijna volledig uitgebouwd.Ik heb het volk bijgevoederd met 3:2 suikersiroop. En dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Het lijkt me een super vitaal volk te zijn dat er echt goesting in heeft!

Bijen in Bazel(woonplaats)

 
Geplaatst : 07/09/2021 4:19 pm
Bjorn en LucPintens reageerden
Deel: